از شاخص گلیسمی چه شلدانید؟


از شاخص گلیسمی (نمایه قندخون) خوراکی های چه شلدانید؟

نمایه گلیسمی واژه حق است که در رابطه با غذاهای خود احساس میگردد.و عبارت است از خوردن مقدار معینی (۱۰۰ گرم) از هر ماده غذایی (برای مثال انواع حبوبات ، انواع میوه ها ، انواع نانوموها و…) و سپس افزایش میزان قندخون و این عدد با میزان افزایش قندخون بعد از دیدن ۱۰۰ گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این نمایه به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر مبنای نمایه گلیسمی به سه دسته غذاهای با نمای گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم شدگردند.در این بخش از سایت دکتر رضا متخصصانی تغذیه اصفهان قصد داریم در مورد شاخص گلیسمی توضیحاتی ارائه دهیم.

همواره در افراد مبتلا به بیماری دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند از اولویت بوده است.در صورتی که دیگران از انواع مواد غذایی قند (که به صورت پنهان یا آشکار در غذاهای موجود است.) به مقدار دلخواه استفاده کنید. مطالعات نشان می دهد که مصرف فراوان و بیش از حد از مواد غذایی که قند بیشتری دارند ، استفاده می شود. باعث افزایش نوع استرس التهابی برای بدن نیاز می شود. و در درازمدت ظاهر در بروز بیماریهای مزمن مثل پرفشاری خون ، دیابت ، افزایش چربی خون و حتی چاقی در ناحیه شکم موثر باشد. قند موجود در مواد غذایی به دو نوع بیشتر تقسیم شده است که شامل ساده و پیچیده می باشد.


مطالب پیشنهادی:

رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی


از مواد غذایی قند ساده ای به عسل ، شیراهای میوه (انگور ، خرما و…) و یا غذاهایی که با شکر تهیه می کردند. (مانند انواع نوشابه یا انواع شیرینی ها و بیسکویت افراد.) و از مواد غذایی مورد نیاز قند پیچیده به انواع میوه ها ، خشکبار و یا برخی مواد غذایی از نشریه تهیه کنید (مانند سیبزمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته های مختلف ، انواع نانروها و…) اشاره کرد. باید توجه داشت که افزایش بیش از حد نیاز در مصرف قندهای پیچیده نیز قابلیت افزایش قندخون را دارد. شما باید به التهاب برسید و در بیماریهای اخیر ذکر شده در بالا نیاز باشد. مواد اضافی قندهای پیچیده و نشر داده به علت دارا بودن ویتامین های بدن و مواد معدنی در ارتقاء سلامتی انرژی احساسباشند. به همین دلیل باید به میزان مناسب هر فرد گردند. در ضمن باید در نحوه تهیه و مصرف این مواد غذایی دقت نمود.تا باعث افزایش نامناسب قندخون نگردند.

اثر تأثیر بر پاسخ های گلیسمی موادغذایی

عوامل متعددی بر روی پاسخ های گلیسمی موادغذایی تاثیرند ؛ این عوامل شامل «مقدار گرم کربوهیدرات ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکاروز ، لاکتوز و…) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم.) ، نوع و زمان پخت غذا ، توسعه دهندگان بر روی غذا ، اندازه ذرات انجام شده است. غذا ، شکل غذا و همچنین غلظت قندخون ناشتا و سریع عدم تحمل گلوکز »باید باشد. طبق یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، له کردن و کوبیدن ، جوشاندن و سپس دم کردن و آبگیری مواد غذایی باعث افزایش دسترسی به قند موجود در غذاهای کار شد.

برای مثال سیبِزمینی جزء موادی است که بیشتر از افراد به صورت روزمره از آن استفاده می کند.و اگر در آب به صورت کامل پخته شده و سپس پوره یا له شود. بسیار بیشتر از مواقعی که با روشهای دیگر پخت آماده شدگردد. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما ، جوشاندن و سپس قرار دادن روی حرارت برای دم کشیدن است که به این ترتیب نشسته در فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود را خواهد داشت. نوشابه های ، شربتهای و به میزان کمتر آبمیوهزار ، به دلیل وجود بودن و همچنین دست دادن بافت سخت گیاهی (فیبر) در دستگاه آبمیوهیگیری ، قند بسیار بالاتری در بارداری با میوه های تازه یا خشک شده وجود داشت. و افزایش قند خون شد.

مقدار نمایه گلیسمی میوه های

مقدار نمایه گلیسمی میوه ها نیز با متفاوت بودن متفاوت بودن ؛ برای مثال ، خربزه و انگور شیرین از نمایندگی گلیسمی بالایی شکلند.و در مقابل گیلاس ، دارای نمایندگی گلیسمی پایین ترین سطح موجود است. استفاده از مواد غذایی به شکلی که نیاز به جویدن داشته اید. (سیب تازه با پوست را با شکل رند شده آن را خریداری کنید.) و همچنین از حبوبات استفاده کنید (به عنوان گروه مواد از مواد غذایی با وجود حضور مقادیر قابل توجه نیست در کنار فیبر ) قند افزایش تولید افزایشکند. مصرف این نوع غذاها در کنار غذاهای نشاسته از اهمیت واقعی.راهکارهای مناسبی برای کاهش بار قندی در داخل بدن باشد.

بار گلیسمی

بار گلیسمی (بار قند خون) ، مفهوم جدیدتری از نمای گلیسمی است.و در واقع آمیخته شده از مقدار گرم کربوهیدرات موجود در هر واحد مصرفی مواد غذایی با نمایندگی گلیسمی مشخص می شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهدند.که بار گلیسمی در کنترل قندخون ، از میزان قابل توجهی نسبت به نمایندگی گلیسمی واقع شده است. محققان این نتیجه را به مفهوم کمیت و کیفیت کربوهیدرات دریافت کردند که در بار گلیسمی در نظر گرفته شده است ، نسبت احساسدهند.بناب گام نخست در برنامه غذایی ، مقدار کل گرم کربوهیدرات و سپس در نظر گرفتن منبع کربوهیدرات در رژیم غذایی است.که افراد به ویژه مبتلایان به دیابت به عنوان بخش اصلی وعده های غذایی و میان وعده های غذایی خود انتخاب کرده اند. یک واحد کربوهیدرات ، اساس محاسبه کربوهیدرات رژیم غذایی است.که به هر کدام از غذاهای کربوهیدراتی فقط باید از منبع آن نگاه کنید ، محصول 15 گرم کربوهیدرات را داشته باشید.

نانول ها و مواد نشاسته مورد ، سبزیجات ، میوه های میوه ولبنیات به عنوان غذاهای کربوهیدراتی موفق شده اند. گوشت ها و چربی های این قاعده مستثنی هستند. در نظر گرفتن کمیت و کیفیت کربوهیدرات مصرف در الگوی غذا برای همه افراد به ویژه افراد دیابتی و در معرض خطر دیابت ، مستلزم مشاوره با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا تاثیرانی با ارائه روش های اصلی در تغذیه و میزان و نحوه خوردن افراد می تواند نقش مهمی را در افراد به سلامت جسمی و روحی داشته باشد.

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر رضا نمونهانی پزشک متخصص تغذیه و درمان درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا فشارانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

لاغری غیراصولی و پوکی استخوان

کاهش چربی شکم با پنج ماده غذایی

خمیرترش یا جوش شیرین

تفاوت بین جوششیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید