بارداری و روزه | تغذیه زنان باردار و مادران شیرده


بر اساس اعتقادات ما مسلمونا ، روزه داری تو ماه رمضون تکلیف شرعی و واجبه ولی خانم های باردار میتونن روزه نگیرن ؛ با این حال عده زیاد از مادران باردار دوست دارن روزه بگیرن.
نمیشه یک نسخه مشترک برای همه ی خانم های باردار پیچید. برای آیا می خواهید به نکات زیر توجه کنید و در صورت لزوم با پزشکتون توجه کنید مشورت کنید.

همین اول کار برید مقاله افراد منع روزه رو بخونید ؛ اگر عضو کسانی بودند که از روزه گرفتن منع شدند نیستید ، اونموقع بیاید شرایط روزه گرفتن رو بخونید.

در چه فصلی از سال قرار داریم؟

روزه داری حال که فصل بهار چیزی حدود 15 ساعت گرسنگی و تشنگی بدنبال دارد. سیستم بدن خانمای باردار با خانمای غیر باردار کامل متفاوته ، یک تفاوت اینه که زودتر گرسنه می شود. یه خانم باردار نیاز به بیشتر از ۱۲ ساعت بدون غذا خوردن بمونه. چرا؟ چون اگر زیاد گرسنه بمونید موادی در بدنتون تولید و جمع میشن که می تونن از راه جفت وارد جریان خون جنین بشن و به سیستم عصبی جنین آسیب برسونن.

در چه ماهی از بارداری هستی؟ (سه ماهه اول و سه ماهه سوم رو عده ای از متخصصان کل منع کردن ولی خب از نظر
کلی بیاید بررسیش کنیم)

سه ماهه اول

درصورتی که میتونید دو وعده کامل رو میل کنید و مواد مغذی و آب و انرژی مورد نیاز روتون بین افطار تا سحر کنید ، از نظر متخصصان روزه گرفتن شما ایرادی نداره. ولییییی این دوره بخصوص ۸ هفته اول ، زمان تشکیل جنین و شکل گیری سلول های مغز جنین هست پس لطفاً اگر در این دوره شرایط زیر رو دارید ، روزه نگیرید.

۱ _ اگر حالت تهوع دارید و بد غذا شدید و کل نمیتونید غذای فرد بخورید ، روزه نگیرید. چرا؟ چون تو چنین شرایطی باید تعداد وعده داشته باشد غذاهاییتون رو بیشتر و حجم هر وعده رو کاهش بدید .حال فک کن ویار داری ، هیچی نمیتونی بخوری ، بدن انرژی و مواد مغذی و آب کافی رو به زور می کنیده ، قطع روزه گرفتن اصل نمیشه

۲ _اگر ساعت گرسنگی و تشنگی از روزه ، بیش از حد مجاز برای خانم باردار هست و در آزمایش ادرارتون همون موادی که بیشتر گفتیم دیده می شود ؛ بهتره روزه نگیرید.

۳ _شخصی که یک خانم باردار بود اگر خوب بود از روزه گرفتن منع شده رو اینجا نوشتیم ؛ لطفا مطالعه کنید

۴ -اگر مادر در سه ماهه اول بارداری علیام تهوع و استفراغ داشته باشه ولی بتونه دو وعده غذا کامل درسحر و افطار بخوره و در فاصله افطار و سحر از میان وعده های غذایی که دارای ریز مغذی ها و است پروتئین و ویتامین ها باشه استفاده کنید و آب فراوان بنوشه ، می تونه روزه بگیره.

سه ماهه دوم

اگر سالم هستید و مشکل ندارید ، به شرط تامین انرژی و مواد مغذی وآب کافی از افطار تا سحر ، معمول در این دوره روزه گرفتن منعی نداره.
حتما به این نوشته دقت کنید چون ممکن است در گروه منعکس شده باشید باشید.

سه ماهه سوم
این دوره مادر و جنین گلوکز (قند خودمون) زیاد لازم دارن. وقتی مدت زیاد مادر گرسنه بمونه ، بدن مادر و جنین کل گلوکز رو میخوره تموم میشه! پس باید خیلی دقت کنید که اول چند ساعت گرسنه و تشنه میمونید؟ ؛ ثانیا اگر روزه گرفت بین افطار تا سحر وعده هایی که میخورید کامل باشه و انرژی و آب و مواد مورد نیاز نیازتون رو تامین کنید ضربه بزنید
علاوه بر این اگر در هفته های پایانی هستید ، بدنتون کافی است باید وارد شوید تیک و ترجیحا روزه نگیرید بهتره

توصیه ها:

* مهمترین نکته ، اینه که چند ساعت گرسنه و تشنه طراحی بود؟
* اگر در طول روز احساس گرسنگی می کنید ، بهتره روزه نگیرید
* اگر هیچ کدام از شرایط منع روزه داری رو ندارید ، میتونید ۳-۲ روز روزه بگیرید و بعد با نسخه پزشکتون آزمایش ادرار بدید وحضور همون مواد خبیث مذکور! رو در ادرارتون بررسی کنید. اینجا ممکنه پزشکتون تشخیص بده بهتره روزه نگیرید
* روزه گرفتن برای افراد سالم و باردار به تنهایی مشکل ایجاد کرد نمیکنه ، مگر این مشکل دیگه ای داشتی. اگر فرد باردار
سالم ، در فاصله بین افطار و سحر به مقدار کافی مواد غذایی و آب گرفتن و در طول روز احساس گرسنگی نکنه ، می تونه
روزه گرفتن.
* روز داری برای زنان باردار مشروط به سن حاملگی ، وضعیت جسمانی مادر و نتایج آزمایشات مادر هست. هر فرد بر اساس برآوردی که از خود خودش دارد و با توجه به نتایج مشورت با پزشکش در شرایط خاص تصمیم گیری می کند.

مقالات چی میگن؟

دانشمندان اقدام بیشتری انجام دادن درمورد اثر روزه گرفتن مادر باردار ولی هنوز نتونستن ثابت کنن روزه گرفتن به تنهایی باعث عوارضی در مادر یا نوزاد می شود و قطع این موضوع هنوز هم جا برای تحقیق بیشتر دارد

منابع:

۱ -کتاب “روزه در سلمت و بیماری ها ” – دکتر محسن نعمتی و دکتر
عبدالرضا نوروزی

پیش بینی کننده روزه ماه رمضان در دوران بارداری -2
قرار گرفتن در معرض ماه رمضان و پیامدهای تولد: جمعیت -3 نفر
مطالعه مبتنی بر هلند

دیدگاهتان را بنویسید