بررسی مضرات مواد قندی – دکتر رضا نمونهانی


پیام های تلخ مواد شیرین (بررسی مضرات مواد قندی)

هر فرد سالم باید ۵۵ درصد از انرژی غذای مورد نیاز روزانه خود را از طریق کربوهیدرات عرضه کرد. کربوهیدراتها به چند دسته یکقندرانس (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قندیز (مانند ساکاروز یا همان شکر) و چند قندیهای یا کربوهیدراتهای مرکب (مانند نشاسته) دارای تفاوت هستند. در بحث ما به عنوان مواد قندی پیشنهاد شده است. در واقع شامل یک و دو قندی می شود.مانند گلوکز یا فروکتوز که به عنوان افزودنیهای اضافی در صنایع استفاده از استفاده میگردد.و همچنین قند و شکری که به صورت روزانه مصرف می شود و من آنها را « مواد قندی بد »نامید.ما در این بخش از سایت متخصص تغذیه اصفهان دکتر رضا مدلانی قصد داریم به بررسی مضرات مواد قندی بپردازیم.

از آنجا که بسیار از مواد غذایی دارای مواد قندی هستند. پیروی از رژیم غذایی که عاری از این مواد باشد کار ساده ای نیست. ولی این امکان وجود دارد که اشکال غیرطبیعی و مرض قندها را که در مواد غذایی تولید شده اند ، نوشابه ها ، آبمیوهات صنعتی ، دسرها و سایر مواد غذایی شیرین شده است ، در رژیم غذایی روزانه خود یا حذف نماییم ، که اگر بخواهیم وجود داشته باشد. نظر سلامتی به نفع خود عمل کرده است و این در حالتی است که تنها از افراد تنها زمانی که به فکر محدود کردن یا حذف مواد قندی در رژیم خود فرو رفته که به دیابت و یا سایر بیماری های جدی افزایش یافته است وجود دارد.

بررسی مضرات مواد قندی:

۱) چاقی

یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات مواد قندی که همگان از آن آگاهند چاقی را درک کرده است. برخلاف مواد قندی مرکب ، تک تکندي و دوقنديان انرژی را به سرعت در اختیار بدن ما قرار می دهیم تاخندند.و زمانیکه ما نیازی به این نیرو داریم بدن مازاد آن را برای استفاده بعدی به چربی تبدیل می کنیم. بنابراین بیش از حد نیاز این مواد مورد نیاز یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

۲) تغییرات در چربی های خون

تحقیقات متعدد نشان داد که مصرف مواد قندی افزایش قابل توجهی در تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) افزایش یافته است.

۳) فشارخون

در حالتکه نمک را در حال خریدننوان یکی از عوامل مهم در افزایش فشارخون شلدانیم. مطالعات نشان می دهد که مواد مصرفی قندی نیز با افزایش فشار خون ارتباط دارد.

۴) سرطان

سلولهای سرطانی از مواد قندی تغذیه لازم است. به طور کلی این مواد باعث ترشح هورمونهایی شده اند که در رشد سلولهای سرطانی تقویت شده اند. مطالعات انجام شده ارتباط مواد قندی را با پیشرفت سرطان های مشابه سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، رکتوم ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده نشان داده است.

۵) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمزارها یا مولکولهای هستند.که آخرین لایه لایه آنها کامل نبوده و به دلیل ناپایداری و تمایل به الکترون در حال افزایش در بیماریها از جمله بیماریهای سرطان ، بیماریهای قلب و عروق ، کاتاراکت ، آرتریت ، و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند به تحقیق نشانگر آنهایی هستند که از مواد قندی استفاده می کنند تولید رادیکال های آزاد را در بدن افزایش می دهند.

۶) تغییرات در دستگاه گوارش

مواد قندی مشکلات را زیاد در دستگاه گوارش ایجاد می کند. از جمله جمله به سوء هضم ، سوءجذب ، ورم و زخممعده اشاره کرد.

۷) دندانپزشکان پوسیدگی

رابطه بین پوسیدگی دندان ها و مواد مصرفی قندی بر همگان آشکار است.

۸) پوکی استخوان

برخی بررسی بیانگر ارتباط بین مصرف مواد قندی با پولی استخوان امباشند. توجیه این مطلب آن است که مواد قندی باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن و کلسیم شده است که قسمت عمده منابع آن در استخراج شده است ، برای بین بردن این حالت اسیدی و ایجاد حالت تعادل در بدن از استخوانهای خرید خرید انجام شود. این عمل به تدریج استخراج کنندگان را به سمت پوک شدن سوق می دهد.

9) سایر موارد

مصرف مواد قندی را به طور خاص از موارد دیگری مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، کاتاراکت ، بزرگ شدن اندازه کبد و ایجاد کبد چرب ، بزرگ شدن بیشتر موارد و بروز سنگ های کلیوی ، افزایش قدرت یادگیری در کودکان ، افسردگی ، برهم خوردن تعادل را در هورمون ها (مانند بالا رفتن سطح استروژن در مردها و کاهش هورمون رشد) مرتبط شد.

پیشنهادات:

همانطور که در ابتدا اشاره شد حذف مواد قندی از رژیم وغذایی کار ساده ای نیست. با این حال اشکال از قندها را مورد استفاده قرار داد که برای بدن آسیب کمتری داشت. این بدین معنی است که از قندهای مرکب (کربوهیدرات های مرکب) استفاده کنیم نماییم که ما آنها را «مواد قندی خوب» شلنامیم استفاده می کنیم. این مواد که در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات (خرید نوع کامل آنها) یافت شد ، خریداران ، مواد معدنی ، پروتئین های بدن و فیبر را در اختیار بدن قرار داد و به دلیل آنکه سرعت هضم و جذب کمتری دارند ، قند خون را به سرعت بالا بردن قدرت و انرژی مورد نیاز را در مدت زمان بیش از حد در اختیار بدن قرار دهید.

یادآوری پذیرش که در صورت مصرف میوه بهتر است از خود میوه به صورت کامل به جای آب (حتی به صورت طبیعی) استفاده شود ، چرا که میوه کامل فیبر و آنتی واکسیدان (ماده ای که از بدن در برابر رادیکالهای آزاد محافظت می کند) وجود داشته است و برای بدن بسیار مفیدتر است. علاوه بر این برخی مواد غذایی مانند نان سفید اگرچه طعم شیرینی دارید ، ولی به دلیل وجود میزان فیبر و سرعت بالای جذب ، قند خون را به سرعت افزایش می دهد.


دکتر رضا فشارانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا تحتانی با ارائه روش های اصلی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن افراد می تواند نقش مهمی را در افراد به سلامت جسمی و روحی داشته باشد.

جهت مشاهده پیج اینستاگرام دکتر رضا نمونهانی پزشک متخصص تغذیه و درمان درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم غذایی بدون’کربوهیـدرات

نوع چربی مناسب برای حفظ سلامتی

فرآورده های تراریخته و تغذیه



دیدگاهتان را بنویسید