بولیمیا یا پرخوری عصبی چیست؟


بولیمیا نوع اختلال روانشناختی در خوردن است که در آن دوره از پرخوری (مصرف مقدار زیادی غذا در یک وعده) وجود دارد. در طول این پرخوری

ها ، فرد هیچ حسی برای کنترل غذا خوردن ندارد و به دنبال آن در جستجوی روشی جهت بین بردن غذاهای خورده شده بود. مانند:
استفراغ

روزه گرفتن

بیش از حد از ملین ها و داروهای ادرار آور استفاده کنید

ورزش اجباری

در این نوع پرخوری که تمایل به آن در اواخر کودکی یا اوایل بزرگسالی شروع شد فرد به طور کلی پنهان کاری می کند و پس از تلاش پرخوری در پاکسازی

دارد زمان پرخوری احساس انزجار و شرم سراغ فرد می آید و پس از پاکسازی احساس راحتی می کنم. افراد به پرخوری عصبی معمولاً از نظر وزن

و قد در محدوده طبیعی هستند. اما ممکن است از افزایش وزن ترس داشته باشید و بخواهید لاغر شوید و از بدن خود بسیار ناراضی باشید.

د

دلایل پرخوری و عامل خطر:

علت دقیقم بولیمیا هنوز مشخص نیست. اما آزمایش حاکمیت از آن است که ترکیبی از برخی ویژگی های شخصیتی ، عواطف و الگوهای تفکر و همچنین عامل بیولوژیکی و محیط ممکن است مسئول این امر باشند.

محققان معتقدند این اختلال غذا ممکن است با نارضایتی از بدن و نگرانی شدید از اندازه و شکل بدنی شروع شود. فرد معمولاً عزت نفس پایینی دارد و از اضافه وزن می ترسد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

زن بودن
افسردگی و اختلالات اضطرابی
اختلالات مصرف مواد
حوادث آسیب زا
فشار رژیم های مکرر

علائم بولیمیا:

افراد مختلف ممکن است علائم متفاوتی از پرخوری داشته باشند.
علائم فیزیکی پرخوری عصبی می تواند شامل موارد زیر شود:
مشکلات دندانی
گلو درد
غده های متورم در گردن و صورت
سوزش معده
سوء هاضمه
نفخ شکم
پریودهای نامنظم
ضعف
خستگی
چشمهای قرمز
پینه روی مچ دست یا پشت دست در اثر استفاده از عمادی و مکرر
سرگیجه یا غش کردن
احساس سرما در تمام مدت
مشکلات خواب
پوست خشک و ناخن های خشک و شکننده

احساس رفتاری پرخوری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

غذا خوردن غیرقابل کنترل و به دنبال آن پاکسازی
احتکار یا سرقت مواد غذایی
خوردن فقط یک ماده غذایی خاص
جویدن بیش از حد نیاز
استفاده از ملین ها یا ادرار آورها برای کاهش وزن بعد از غذا دفعات بالای استفاده از دست شویی
ورزش بیش از حد

اگر شما یا هر یک از اعضای خانواده تمرکز بیش از حد بر وزن و اندازه خود دارید یا بیش از حد به غذا نیاز دارید ، حتماً با یک پزشک و متخصص تغذیه تماس بگیرید. زیرا هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرید تا نتیجه موفقیت آمیز بیشتر شود.

عوارض بولیمیا:

دلیل مهم برای درمان سریع پرخوری عصبی این است که از مشکلات جدی که در طول مدت زمان می تواند ایجاد شود ، اجتناب می شود. این عوارض عبارتند از:
فرسایش مینای دندان به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض اسید معده در اثر استفاده از عمرای مکرر
حفره های دندانی
حساسیت دندان به غذای گرم یا سرد
تورم و درد در غدد بزاقی (از استفراغ مکرر)
زخم معده
پارگی معده یا مری
بر هم زدن عادات مدفوع
کمبود آب بدن
ضربان قلب نامنظم
حمله قلبی (در موارد شدید)
میل جنسی پایین
خطر انجام رفتارهای خودکشی یا خودآزاری
سوء مصرف الکل یا مواد مخدر

درمان پرخوری و درمان خانگی برای درمان پرخوری عصبی:

پزشک نیازهای جسمی و روانی فرد را در نظر می گیرد. درمان احتمال شامل مشاوره و دارو باشد.

درمان های پزشکی

داروها:

داروی ضد افسردگی فلوکستین (Prozac) برای درمان پرخوری عصبی مورد نیاز FDA است. پزشکان گاهی اوقات داروهای ضد افسردگی یا انواع دیگر

داروها را نیز توصیه می کنند. بستری شدن در بیمارستان احتمالاً اتفاق افتاده نمی افتد. اما در موارد جدی پرخوری ممکن است فرد برای مدت کوتاهی در

بیمارستان تحت درمان قرار داده شود. بیشتر برنامه های مربوط به اختلالات خوردن درمان سرپایی را شامل می شوند.

روان درمانی

رفتار درمانی شناختی (CBT): در این نوع درمان ، فرد عادات غذای معمولی را یاد من گرفت و تمرکز بر مواردی است که فرد را به پرخوری یا پاکسازی سوق می دهد. در این روش در واقع افکار غیر منطقی و رفتارهای ناسالم هنگام بروز پرخوری عصبی به چالش کشیده می شود.

درمان مبتنی بر خانواده (FBT):
که در کودکان و نوجوانان به پرخوری عصبی استفاده می شود ، به خانواده در مقابله با بیماری و مسائلی که می تواند پرخوری عصبی ایجاد کند کمک می کند کمک کند.

روان درمانی بین فرد (IPT):
در این روش بر مشکلات روابط فرد با سایر افراد در زندگی تمرکز می کند. زیرا روان درمانی بین فرد بر این باور است که نحوه تعامل با دیگران می توانم در وضعیت عاطفی و سلامت روانی اقدام کنمارد.

تغذیه درمانی

هدف تغذیه درمانی این است که عادت های خوب غذا را آموزش دهید. متخصص تغذیه کمک می کند تا یاد بگیرید سیگنال های گرسنگی و سیری بدن را تشخیص دهید. همچنین به شما کمک کنید وزن خود را را تثبیت کنید و نسبت به غذا نگرش سالم پیدا کنید.

خود مراقبتی برای پرخوری

همراه با دنبال کردن برنامه درمانی ، می توانم گام هایی را برای مراقبت از خود بردارید:
برای اطمینان از مواد مغذی مورد نیاز ، غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از پزشک خود بپرسید آیا مکمل ها برای شما مناسب هستند یا خیر. و در مورد بهترین نوع و زمان مناسب ورزش جهت سلامتی مشاوره بگیرید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید. حمایت دوستان و خانواده می تواند به شما کمک کند تا بر عادت های ناسالم غلبه کنید و نسبت بهتری نسبت به خود داشته باشید.

مژده رحمانیان عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

دیدگاهتان را بنویسید