تغییر رنگ مجسمه ۶۳ ساله فردوسی به دلیل «شستشوی نیمه وقت» – پایگاه خبری مدارا


بر اساس گزارش هااخبار مدارا; ایسنا نوشت: خبرنگار تجسمی ما برای اطلاع از صحت و سقم ماجرا به میدان فردوسی رفت و در نهایت آنچه مشاهده شد به شرح زیر است: اثر گرانبها و ارزشمند ابوالحسن صدیقی – نقاش و مجسمه ساز مشهور ایرانی – که یکی از برجسته ها المان های تهران، دو رنگ شد و تیره و روشن شد!

اکنون به نظر می رسد مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران که برنامه های سالانه مرمت و شستشوی بناهای تاریخی شهر را در برنامه کاری خود دارد، تنها بخشی از مجسمه فردوسی را پاکسازی کرده اند و پس از گذشت یک سال، مجسمه به طور کامل شسته نشده است. . . البته این امکان نیز وجود دارد که در حین انجام عملیات تعمیر و شستشو متوجه تغییر شدید رنگ مجسمه شده و کار را متوقف کرده تا از ادامه این روند جلوگیری شود و دیگر آسیبی به کار وارد نشود.

در همین راستا تصمیم گرفتیم ابتدا با مجید قادری – معاون فرهنگی و هنری سازمان زیباسازی شهر تهران – درباره علت این امر و برنامه این سازمان برای شستشوی کامل مجسمه فردوسی صحبت کنیم.

وی در پاسخ به ایسنا گفت: در مورد این مورد خاص حضور فکری کافی ندارم، اما در سازمان زیباسازی شهر تهران برنامه مرمت مستمری برای مرمت، شستشو و جابجایی بناهای شهری داریم و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می دهد. زیرا ما یا کار را تعمیر یا تمیز نمی کنیم یا کار را به طور کامل انجام می دهیم. اگر این اتفاق می افتد به دلیل تغییر مدیریت و کوتاهی پیمانکار است. اما پس از بررسی های لازم، شستشو و حفظ این اثر را در اولویت قرار خواهیم داد.

پس از توضیحات این کارمند، با مهدی سبحانی، مدیر واحد کارهای حجمی سازمان زیباسازی شهر تهران که به تازگی به این سمت منصوب شده است، گفت و گو کردیم. وی همچنین گفت: یکی از بحث های مدیریت آثار حجمی، مرمت آثار و ساماندهی عناصر حجمی است که کار مطالعاتی آن ادامه دارد. باید دید نقشه مشاوران مجسمه ساز برای مجسمه سازی چه خواهد بود. چون این کار کارشناسی است. اما شستشوی مناسب این کار در برنامه کاری ما گنجانده شده است.

در مرمت باید به اصل کار وفادار باشیم

پس از گفت و گو با قادری و سبحانی، به صحبت های بیژن قنچه پور، مجسمه ساز که در ابتدا این پیشنهاد را به خود داده بود، گوش دادیم.

غنچه پور در این باره به ایسنا گفت: ابتدا باید بگویم که از جزئیات این پروژه مرمتی که چه زمانی اتفاق افتاده، چه کسانی آن را انجام داده اند و اینکه مرمت با شستشو بوده یا روش های دیگر، اطلاعی ندارم؛ بلکه به عنوان یک مجسمه ساز، من نمی دانم. می گویند وضعیت فعلی مجسمه دستکاری ایده خالق و تحریف تصویر آن است.

وی توضیح می دهد: مجسمه ساز در حین ساخت حجم های مجسمه، تاریکی، روشنایی و خاکستری مجسمه را کنترل می کند. حال، اگر فرآیند مرمت باعث فرو ریختن آن خاکستری‌ها و کنده‌شدن انتخابی قسمت‌هایی از مجسمه شود، همان‌طور که برای مجسمه فردوسی اتفاق افتاد، طرح و ایده مجسمه‌ساز عملاً نادیده گرفته می‌شود.

غنچه پور همچنین درباره قادری که شاید این موضوع به دلیل تغییر مدیریت باشد، اظهار کرد: متاسفانه گاهی اوقات مدیران ما متوجه نمی شوند که علاوه بر پیشبرد طرح ها و ایده های خود، وظیفه دارند تا برنامه های مدیران نیمه کاره را تکمیل کنند. قبل از آنها.” . در سال های اخیر چندین بار سرپرستان و معاونین سازمان زیباسازی جابه جا شدند که متاسفانه هیچ کدام نه تنها حوزه هنری را نمی شناختند، بلکه اعتقادی به مشورت با کارشناسان نداشتند که این امر آسیب های زیادی به حوزه هنری وارد کرد. منطقه شهری، به ویژه مجسمه سازان.

وی ادامه داد: بسیاری از طرح ها و قراردادهایی که در دوره های مختلف تا مراحل مختلف بسته شده است همچنان بلاتکلیف مانده است. قراردادهای مجسمه سازان مسکوت مانده و چند سالی است که دوسالانه مجسمه های شهری برگزار نمی شود. حتی دهمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران که بین المللی بود با وجود اعلام فراخوان و انتخاب آثار و هنرمندان و حتی خرید سنگ متوقف شد که هم ضرر به بیت المال است و هم تضییع حقوق شهروندی و هم آسیب به برگزیدگان. هنرمندان در سمپوزیوم

این هنرمند در پایان درباره این نوع مرمت گفت: من در زمینه مرمت متخصص نیستم و نظر تخصصی هم ندارم اما می دانم که مرمتگران باید به تصویری که خالق اثر خلق می کند وفادار باشند. و جوهر آن را تغییر ندهد. در شرایط بیرونی که گرد و غبار و آلودگی باعث تیره شدن مجسمه به مرور زمان می شود، در صورت شستشو یا کنده شدن، این کار باید به صورت یکنواخت و هماهنگ در سراسر مجسمه انجام شود تا شاهد چنین اتفاقی برای کارهای ملی و ارزشمند باشیم.