توصیه های مهم تغذیه ای در ایام نوروز


ویروس کرونا به نام ویروس کوید 19
می شود که بر روی زندگی روزمره بسیار از انسانهای را در اقصی منطقه جهان مختل کرده است ، از انجام آیین های سنتی برخی از کشورها ، از جمله ایران اجرا کرد. در این زمینه ، مسوولان بهداشت و درمان مردم را به محدود کردن روابط اجتماعی و خویشاوندی دعوت کرد.

توصیه ما به شما این است که حتی والامکان برنامه های سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی را به تعویق بیندازید. اما اگر جمع کوچک خانوادگی داشت خوب است که پیشنهاد شد تغذیه ای زیر را در این ایام جهت حداقل رساندن مسائل از آن به کار ببندید.

ابتدا به سراغ معرفی غذاهاي پرمصرف نوروزي مي رويم:

میوه ها:

میوه ها از نطر موادمغذی و طعم با هم تفوت هایی دارند اما دارای ویژگی های مشترک هستند همچنین من هستند:

1-انواع انواع آنتی اکسیدان ها می توانم.آنتی اکسیدانها موادی هستند که با خنثی کردن رادیکالهای آزاد از بروز بیماری جلوگیری کرده و به تعویق افتادند تاثیرات سن بر بدن می شود. (اثر ضد پیری)

2-از آن جایی که مواد غذایی این گروه عموما بدون انجام آماده سازی و پخت مصرف می شوند میزان از دست مواد موادمغذی و آنزیمهای مفید آنها بسیار ناچیز است.

3-قدرت انرژی کمی می شوند. به هر صورت منبع انرژی هستند و این تصور عمومی است که ”میوه چاق نمی کند” اشتباه است و هر 100 گرم میوه معادل 5-6 قاشق غذاخوری برنج کربوهیدرات و انرژی دارد.

نکته مهم: میوه خشک که به علت مزه آن بسیار مورد توجه واقع شده است در خلاف تصورعموم جزو تنقلات یا هله هوله اتفاق نیفتاده و قسمت اعظم خواصی که برای گروه میوه ها بیان شده است را دارا می باشد. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که میوه های خشک به نسبت حجم کالری بیشتر دارند. به همین جهت دقیقا مثل آجیل ها هستند که با تمام مزایای شان اگر بیشتر از حد خورده شوند چاق كننده اند.

آجیل ها:

آجیل ها در گروه پروتئین ها قرار می گیرند. نقطه قوت آجیلها در وجود مواد مغذی و ویتامین ها می باشد. این گروه دارای مزایا و معایبی هستند که به شرح زیر می باشند:

1-کالری بالایی دارند.استفاده از این گروه از غذاهای کالری بالایی را به بدن وارد می رساند که باید به درستی محاسبه و در سه غذای روزانه از گروه پروتئین ها باید شود.

2-محتوی سدیم بالا هستند. اگر میزان سدیم در این غذاها به طور طبیعی بالا نیست اما در مرحله آماده سازی خاصی به آن نمک اضافه شده است. محتوای بالای سدیم هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند نامناسب است.

3-قسمت زیاد از خاصیت شان مربوط به چربی های غیر اشباع است پس از مصرف چربی آجیل ها مشکلی ندارد. اما روغن ها و چربی ها فقط از خوب و بد بودن شان به درای هر گرم 9 کیلو کالری انرژی دارند.

4- افزایش مدت نگهداری می تواند تغییر کند نوع روغن ها کاهش یافته و خاصیت غذایی آنها افزایش می یابد.

5-اگر جزو فردی هستید که در ایام نوروز مصرف آجیل تان را بالا ببرید باید مراقبت کنید بقیه غذاهای موجود در گروه پروتئین یعنی گوشتهای قرمز و سفید و ماهی و تخم مرغ و لبنیات باشید.

شیرینی ها

کسانی که بعد از ایام نوروز اضافه وزن کرده اند می توانند شیرینی ها را بیشتر بیشتر مقصر اضافه وزن شان می دانند. شیرینی ها به گروه غلات تعلق دارند. آرد شیرینی فروشی از نوع غلات تصفیه شد من باشم که سبوس برای شکل وطعم بهتر از غلات جدا شد.

از دادن سبوس باعث چند اتفاق مهم در این غذاها شده است:

1-مقدار زیاد از مواد مغذی مانند ویتامین های گروه ب و آهن موجود در این ماده غذایی از بین رفت.

2-نبودن سبوس افزایش سریع قند خون بعد از مصرف این غذاها و نهایتا پس از مصرف این غذاها در مدت زمان کوتاهتری گرسنگی به سراغ تان آمد آمد.

3-سبوس آب زیاد به خود جذب می کند و سریع حرکت می کند در سیستم گوارشی را نیز افزایش می دهد. حذف سبوس کاهش حجم غذا در معده و همچنین کاهش سریع سرعت غذا از روده ها و در نتیجه یبوست می شود.

نکات منفی فوق الذکر مربوط به آرد تصفیه شده است. حالا فرض کنید بخواهید از این آرد شیرینی بپزد. حتما مقداری شکر و روغن یا کره و خامه ا شیر پرچرب هم به آن اضافه کنید. چون این غذاها هیچ نوع بیماری یا ماده مغذی را مصرف نمی کنند ، در مدت زمان لازم بدن به بدن شما تبدیل شود و از کالری که می خواهد ویتامینی کند و به س. یکی از عوارض سوءتغذیه از بین رفتن تعادل اشتهاست.

توصیه های مهم تغذیه ای در ایام نوروز:

-مصرف روزانه حداقل 3 وعده غذای اصلی (صبحانه ناهار و شام) را فراموش نکنید.

-در ایام نوروز بهتر است برنامه غذایی مانند موارد دیگر زمان تنظیم و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و مقدار مقدار متعلق باشد. ولی می توان حجم مواد غذایی را در هر وعده های اصلی استفاده کرد کاهش داد. به ویژه شام ​​را بسیار مختصر میل کرد.


صبحانه یکی از مهمترین وعده های غذایی است که برای سلامت و تندرستی افراد دارای اهمیت است. افراد بهتر است در ایام تعطیل شبها زودتر بخوابند تا صبح متوجه شادابی از خواب برخی افراد و صبحانه کاملی شامل مقادیر مناسبی نان ، شیر ، پنیر ، گردو و… مصرف کنند. بهتراست از خوردن کره ، خامه ، سرشیر تا حد امکان پرهیز کرد و برای ایجاد تنوع غذایی در صبحانه ها از تخم مرغ ، خیار ، گوجه فرنگی ، میوه ها و آب میوه طبیعی استفاده کرد.

-توت ، کشمش و خرما جزو میوه جات دقیق می شوند. اگر جزو کسانی هستید که در میهمانی نمی توانید از خوردن میوه حذف کنید توصیه کنید این مواد را از صبحانه حذف کنید (مصرف با چای نیز ممنوع می شود)

-چون مواد قندی در ایام عید بالاست مصرف قند را به همراه چای را تا جایی که محدود کنید محدود کنید.

-هرم راهنمای غذا مصرف 4-2 واحد میوه در روز را توصیه می کند. در ایام نوروز ممکن است به دلیل بیشتر بودن میوه میوه ها ، آن را در اندازه های بزرگتر مصرف کنید که بیش از حد نیاز و به افراط است. به طور خاص اگر به اضافه وزن یا چاقی تأثیر میوه جات را به 2-4 واحد در روز محدود کنید.

– اگر اهل شیرینی خوردن باشید مجبورید سه نان و برنج را در وعده ها کم کنید. در چنین وضعیتی از سالاد یا سبزی به همرا غذا می توانم ایجاد کنم احساس سیری جلوی پرخوری یا بدخوری شما را گرفته اند.

– با عزمی جزم تعیین کنید که شما در روز چند عدد شیرینی و شکل و میزان آجیل است. سهم خود را کنار گذاشته و بیشتر از آن را طلب کنید.

– مصرف غذاهاي چرب و سرخ شده را کاهش دهيد. بیشتر از خوراکهای آب پز و بخار پز استفاده کنید.

شما می توانید از کدو ، هویج ، سیب زمینی ، کلم بروکلی و مرغ خوراکی عالی تهیه کنید که قیمت غذا بالایی دارد و در لحظه حال کالری بالایی ندارد

-روزانه 8 تا 11 لیوان آب مصرف کنید.کاهش مصرف آب در ایام نوروز از عامل مهم آسیب رسان به سلامتی می شود.از
طرف مصرف آب از پرخوری باعث می شود و احساس سیری را در شما القاء می کند.

زیاده روي در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز هم چنین سایر مواقع می تواند به بروز مشکلاتی برای سلامت تبدیل شود. درکودکان زیاده روي در مصرف تنقلات ، شيريني و شكل در اين ايام باعث بروز مشكلات گوارشي مانند درد معده ، تهوع و استفراغ مي شود و در ضمن اين كه مانع مصرف وعده هاي غذاي اصلي مي شود و به اين عملكرد تداوم اين وضعيت به مدت 2 هفته در تعطیلات می تواند به بروز مشکلات جدید در تغذیه آن تبدیل شود.مشکل دیگری که در نتیجه مصرف زیاده از حد شیرینی و شکل ممکن است است.

-انواع شیرینی و شکل گرفتن باعث افزایش اشتها در کودکان می شود. پس مصرف کمتر آنها را با فاصله 2 الی 3 ساعت از وعده اصلی مورد نیاز قرار داد.

– شیرینی و شکلات را دور از دید قرار دهید. وقتی شیرینی رو میز میزند طبیعی است که شما هر چند دقیقه یکبار تمایل به
مصرف شیرینی را پیدا کنید.

-به اندازه ی مناسب تحرك بدنی و ورزش داشته باشید.

موفق و سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید