دختر شهید بهشتی: پدرم هرگز مرا مجبور به حجاب نکرد – پایگاه خبری مدارا


بر اساس گزارش ها اخبار مدارا; فرزند شهید بهشتی با تاکید بر اینکه پدرم هیچگاه مرا مجبور به حجاب در خارج از کشور نکرد، گفت: در واقع پرهیز دختران در جامعه غربی و بیان وظایف و تکالیف دختر و زن در اسلام و ارائه یک نقش . الگوهای زنان مسلمان، با آگاهی کامل و علیرغم مشکلات فراوان برای یک نوجوان، حفظ حجاب و رعایت موازین شرعی حتی در انتخاب جامعه بی بند و باری غرب باعث این امر شد.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با ملوک السادات حسینی بهشتی به شرح زیر است:

– پدر برای رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان هر شب تکالیف فرزندان خود را می دید و راهنمایی می کرد و شخصاً به مدرسه فرزندان خود می رفت و پیشرفت تحصیلی و احتمالاً مشکلات کاری آنها را جویا می شد. همین توجه و دقت پدر در این امر فرزندان را بر آن داشت که تمام تلاش خود را برای انجام تکالیف انجام دهند و به تحصیل و تحصیل علوم اهمیت زیادی دهند.

– در واقع پدر برای تک تک اعضای خانواده اعم از مادر و فرزند و پسر و دختر دوستی مهربان و دلسوز به حساب می آمد، هرگز به عنوان پدر و «ولی» خانواده که جایگاه شایسته آنها بود، حکومت نمی کرد. . بر خانواده و در عوض تهدید و تجویز نکات اخلاقی اعم از مثبت و منفی از طریق دوستی با فرزندان و بحث و گفتگو و بر اساس استدلال منطقی و قوی خود نکات اخلاقی را به فرزندان خود می گفتند و از رویدادهای اجتماعی با فرزندان نتیجه می گرفتند. . . . آنقدر با فرزندان خود صمیمی و صمیمی بودند و به تک تک آنها با وجود اینکه جوان بودند بسیار اهمیت می دادند و حتی در تصمیم گیری های مربوط به خود مانند انتخاب رشته، شخصیت آنها را متفکر و منطقی می دانستند. از درس خواندن، رفت و آمدهای خانوادگی و… قبلاً با تک تک فرزندان خود مشورت کرده بودند و بدین ترتیب به او توصیه کرده بودند که راه راست را از باطل و حق را از باطل تشخیص دهد و به انجام امور عمل کند. یک راست و یک تصمیم عاقلانه

– اصولاً شخصیت او مانند معلم نمونه بود و حتی اگر خودش در تصمیم گیری ها اشتباه یا خطا می کرد، صادقانه اعتراف می کردند، زیرا مردم را خطاپذیر می دانستند، اما راه جبران را نمی دیدند. خطاها همچنین به فرزندان خود، چه در زندگی خانوادگی، چه در زندگی اجتماعی و چه در بازی ها و حواس پرتی ها، اگر اشتباه کردند و تصمیم اشتباهی گرفتند، یاد می دادند که بلافاصله پس از آگاهی آن را اصلاح کنند و فکر نکنند که همه چیز از دست رفته است. همه فرصت ها گذشته است و دیگر نمی توان خطا را جبران کرد، اما در هر صورت و در هر شرایطی خطا قابل جبران است حتی اگر پدر و «ولی» خانواده باشید و حتی اگر شما معلم هستید، شما شجاعت گفتن اشتباه را دارید و برای جبران اشتباهات گذشته و اصلاح چیزها آماده باشید.

– از لحاظ اخلاقی و رفتاری برای همه ما فرزندانش الگو بود. او زمانی می تواند الگو باشد که پدر خانواده در برخورد با فرزندان و حتی در جامعه کوچکترین اشتباهی را مرتکب شود. آنها هرگز دروغ نگفتند و در بسیاری از مواقع صداقت آنها باعث رنجش متملقان می شد. از تهمت و تهمت دیگران به شدت پرهیز می کردند و در رفتار و گفتار دیگران تردید نمی کردند تا اینکه حقیقت بر آنان آشکار شد. آنها از هوچ بوسیدن و سفسطه بسیار عصبانی می شدند و سعی می کردند حقیقت را بگویند، حتی اگر به ضررشان باشد. آنها این روش ها را دور از شأن مؤمن می دانستند و معتقد بودند که افراد بی ادب و بی ارزش برای جبران کاستی ها و ناتوانی های رقبا از این گونه روش ها استفاده می کنند. او که از جایگاه علمی و معنوی بالایی برخوردار بود و یکی از مدیران توانا بود، هیچ گاه نیازی نداشت که از دوستان، آشنایان و حتی رقبای خود بدگویی کند و در جامعه شبهه ایجاد کند.

– در طول فعالیت های اجتماعی، همیشه مادر خود را با خود می آوردند. هم جلسات مختلفی که در داخل و خارج از کشور داشتند، مخصوصاً در اروپا که می خواستند زن مسلمان را با حجاب کامل به جامعه اروپایی معرفی کنند و در محافل دانشجویی مسلمان به همسرش احترام بگذارند. در بازگشت به ایران، جلسات سخنرانی مختلفی برای طلاب، فرهنگیان، مهندسان، پزشکان، بازاریان و روحانیون به صورت جلسات هفتگی برگزار می‌شد که با تفسیر قرآن، مسائل روز سیاسی و اجتماعی از جمله مسئله حجاب زنان مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت. ، انتخاب حجاب کامل برای سایت. همچنین به مشاغل و مشاغل مختلف و همچنین موضوعاتی مانند تنظیم خانواده و سایر مسائل روز پرداختند.

– همانطور که گفته شد معتقد بود که هر یک از اعضای خانواده دارای ذهن و قدرت تشخیص و حق انتخاب در زندگی فردی و اجتماعی است. او با عشق و دلسوزی و در عین حال با آگاهی کامل با من مانند یک دختر خانواده رفتار کرد. مثلاً هیچ گاه بر حجاب و رعایت موازین شرعی اصرار نداشتند زیرا معتقد بودند اجبار در دین باعث دوری جوانان از مکتب پویای اسلام می شود. همیشه اعتقاد بر این بوده که جوان باید با مطالعه، بررسی و تفکر در مورد مسائل مختلف، انتخاب درستی داشته باشد و اگر این امر با استدلال منطقی همراه نباشد، ورود خانواده جوان به این اتفاقات کوتاه مدت خواهد بود. در خارج از کشور هرگز مرا مجبور به حجاب نکردند، اما به عنوان معلمی دلسوز و مهربان و به دلیل مشکلاتی که یک نوجوان در محیط پرآشوب غربی دارد، ساعت ها با حوصله و بحث به سوالات من گوش می دادند. هزینه می کردند.

– نکته مهم این است که با وجود اینکه خودشان صاحب نظر بلامنازع در مسائل دینی بودند و مطالعات زیادی در این زمینه داشتند، اگر چیزی را نمی دانستند، جرأت و جرأت این را داشتند که به سادگی بگویند: «می دانم. نمی دانم اما من مطالعه خواهم کرد و نتایج تحقیقاتم را برای شما خواهم آورد.» این شجاعت و صداقت در گفتار و اجرا، روش تربیتی او را توجیه می کرد و پذیرش استدلال هایش را قانع کننده می ساخت. پدری که تحصیلات زیادی ندارد و حتی جرات این را ندارد که بگوید من نمی توانم در همه رشته های علمی صددرصد نظر بدهم، چنین پدری نمی تواند الگوی موجهی در بین اعضای خانواده باشد.

– با اطلاع رسانی، تشویق به مطالعه کتاب های مرتبط با موضوع حجاب و امکان مقایسه مسیحیت و اسلام، آزادی افراطی و در واقع افسار گسیخته دختران در جامعه غربی و بیان وظایف و مسئولیت های دختر و زن در اسلام و ارائه الگوهای زنان مسلمان باعث شد با آگاهی کامل بار غرب را انتخاب کنم و با وجود مشکلات فراوان برای یک نوجوان حجاب را حفظ کنم و احکام شرعی را حتی در جامعه لجام گسیخته رعایت کنم.

– در رویدادهای سیاسی و اجتماعی باید با آگاهی کامل تصمیم می گرفتند. از این رو به ما توصیه کردند که کتاب های مختلف بخوانیم و از ایده ها و افکار مختلف مطلع شویم، تک بعدی نباشیم تا بتوانیم حق را از باطل تشخیص دهیم و مسیر راه باطل را تشخیص دهیم و در آینده به عنوان یک فرد مستقل دور دور. پیروان نابینا سعی می کنند راه درست را انتخاب کنند و گرفتار دسته ها، گروه ها و جناح ها نشوند.

– ایشان در سال هایی که در اروپا بودند سفرهایی داشتند از جمله سفر به لبنان و دیدار با امام موسی صدر که از حوزه علمیه قم همدیگر را می شناختند و از نظر فکری بسیار نزدیک و دارای نظرات مشترک بودند. این دو نفر برای اعزام به خارج و موعظه انتخاب شدند و یکی برای اتحاد جامعه مسلمانان اروپا و دیگری برای اتحاد لبنان که دارای ادیان و مذاهب مختلف است انتخاب شد. و در جوامع مسیحی تأثیرگذار بودند. سفر به لبنان نیز با خانواده پدر همراه بود. لبنان که مجموعه ای از اقوام و مذاهب مختلف بود و امام موسی صدر با صراحت خود عامل وحدت بود و از بروز اختلافات قومی و مذهبی جلوگیری کرد. برای من خیلی جالب بود که این دو برادر که ساعت ها با هم راه می رفتند و با هم صحبت می کردند، در یک ذوق و جاذبه مشترک بودند و جذابیتی که امام موسی در بین مردم ثروتمند و فقیر داشت که به خاطر شخصیت محمدی ایشان بود. و جایگاه ویژه آنها در میان علمای لبنان.

– امام خمینی(س) در حمص استاد ایشان بود. برای زیارت امام و خانواده اش به نجف رفتیم. به اتاق امام رفت و ساعت ها صحبت کرد. مادربزرگ ها و خاله ها نیز در این سفر برای زیارت کربلا و دیدار پدر و خانواده خود آمده بودند. بحث اصلی پدر و امام بر سر تشکیل حکومت اسلامی و مسئله ولایت فقیه بود و عملا زمینه فعالیت ایشان را پس از بازگشت به ایران فراهم کرد که علمای برجسته را گرد هم آورد و حکومت اسلامی را تشکیل داد. . گروه پژوهشی.

– شهید بهشتی در بین نسل جوان ما به عنوان بنیانگذار قوه قضائیه در جمهوری اسلامی شناخته می شود، در حالی که بیشتر از یک سیاستمدار متفکر متدین و اجتماعی زمان خود بود و نظرات و افکارش همچنان پاک و معتبر است. این کشور. نسل جدید ما باید او را دوباره بشناسند و افکارش را تحلیل کنند و به کار گیرند و این میسر نمی شود مگر با مطالعه آثار او که در قالب کتاب و سی دی بنیاد نشر شهید بهشتی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. گرفته شده. بدخواهان او همچنان سعی می کردند از گسترش این افکار جلوگیری کنند. امیدواریم در این سالها که افتتاحیه ای به وجود می آید با همت اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما صدای گرم و دلنشین خود را پخش و بحث های ضبط شده را در آرشیو صدا و سیما ارائه کنند، جوانان از این مرز و منظر از دیدگاه او از آنها بهره ببرید و نگذارید در زمان ما مورد ظلم مضاعف منافقین قرار گیرند.