در سه ماهه دوم بارداری باید ها و نباید ها چیست؟


سه ماهه دوم

بسیاری از زنان از رسیدن به سه ماهه دوم ، در هفته های 13 تا 28 بارداری خوشحال می شوند. برآمدگی کودک شما ممکن است شروع به نشان دادن کند و علائم ناخوشایندی مانند خستگی شدید و حالت تهوع صبحگاهی برطرف شود.

بسیاری از زنان گزارش می دهند که این زمان مورد علاقه آنها در دوران بارداری است – حتی برخی افراد آن را “دوره طلایی” نامیده اند. با تهوع کمتر ، خواب بهتر و انرژی بیشتر ، چه کسی می تواند آنها را سرزنش کند؟

در مورد بایدها و نبایدهای سه ماهه دوم بارداری نکاتی ساده وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

کارهایی که باید در سه ماهه دوم انجام شود

توصیه های تیم بهداشت خود را در مورد رژیم غذایی ، ورزش و استراحت در سه ماهه دوم بارداری خود دنبال کنید.

نسخه کوتاه؟ اگر در سه ماهه اول بارداری از توصیه های تیم پزشکی خود پیرامون رژیم غذایی ، ورزش و استراحت پیروی کرده اید ، کار خود را ادامه دهید.

در اینجا مهم ترین نکاتی را که باید در سه ماهه دوم بارداری خود رعایت کنید ، در نظر بگیرید.

انجام دهید: به قرارهای پزشک مراجعه کنید

این مهم است که شما در سه ماهه دوم به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا پیشرفت نوزاد و همچنین هرگونه آزمایش توصیه شده را تحت نظر داشته باشید.

در طول سه ماهه دوم بارداری ، به طور منظم با پزشک خود ملاقات خواهید کرد. معمولاً این موارد تقریباً هر چهار هفته اتفاق می افتد.

در طول این ویزیت ها ، می توانید انتظار داشته باشید که پزشک شما موارد زیر را بررسی کند:

  • رشد و اندازه گیری کودک شما.
  • ضربان قلب نوزاد شما با استفاده از ابزار داپلر.
  • حرکت یا لگد نوزاد (بعد از هفته 18 یا بیشتر).

پزشک شما همچنین ممکن است بررسی کند که آیا واکسن خود را به روز کرده اید یا خیر.

همچنین ممکن است برخی از گزینه ها در مورد آزمایشات قبل از تولد از جمله آزمایش ژنتیک ، سونوگرافی و آزمایش خون به شما پیشنهاد شود. با پزشک خود در مورد مزایا و خطرات این آزمایشات برای شما و نوزاد خود صحبت کنید.

انجام دهید: غذاهای سالم بخورید

خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند به شما و نوزاد در حال رشد خود تمام مواد مغذی مورد نیاز در سه ماهه دوم را تامین کند.

رژیم غذایی سالم شما می تواند تمام مواد مغذی مورد نیاز شما و نوزاد در حال رشد را تأمین کند. در سه ماهه دوم بارداری ، ممکن است متوجه افزایش اشتهای خود شوید. در برابر میل “برای دو نفر غذا خوردن” مقاومت کنید و دریافت مقدار زیادی میوه ، سبزیجات سالم و سایر گروه های غذایی مهم را در اولویت قرار دهید. کارشناسان معتقدند که در حالی که نیاز کالری شما در سه ماهه دوم افزایش می یابد ، فقط 340 کالری افزایش می یابد – به عنوان مثال ، نصف ساندویچ اضافی و سیب.

برخی از انتخاب های خوب برای ادغام با رژیم غذایی عبارتند از:

  • سبزیجات: سبزیجات برگ تیره ، هویج ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی شیرین و فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین A و پتاسیم هستند.
  • میوه ها: خربزه ، انبه ، زردآلو ، پرتقال ، موز و سیب دارای مقدار زیادی فیبر خوب ، آبرسان و ویتامین C هستند.
  • لبنیات: خوردن ماست کم چرب ، نوشیدن شیر کم چرب و مقدار کمی از محصولات پنیری کلسیم ، پتاسیم و ویتامین ها را تأمین می کند.
  • غلات کامل: بسیاری از غلات کامل علاوه بر فیبر سالم ، آهن و اسید فولیک را نیز تأمین می کنند.
  • پروتئین ها: لوبیا ، نخود فرنگی ، دانه ها ، آجیل ، ماهی های کم جیوه مانند قزل آلا و ماهی آزاد ، گوشت گاو بدون چربی ، گوسفند ، گوشت خوک و توفو همه پروتئین مهمی را تأمین می کنند.

برخی از میان وعده های سالم و رضایت بخش در طول سه ماهه دوم عبارتند از:

  • اسموتی با ماست ، میوه و سبزیجات برگ دار.
  • آجیل خام شامل بادام ، پکن ، گردو و بادام هندی.
  • سبزیجات آغشته به حمص.
  • میوه تازه.

انجام دهید: ویتامین های دوران بارداری مصرف کنید

ویتامین های قبل از تولد با مولتی ویتامین های روزانه متفاوت است و برای تغییر بدن در دوران بارداری و همچنین نیازهای نوزاد مورد نیاز است.

ویتامین های دوران بارداری با مولتی ویتامین های روزانه متفاوت است. نیازهای بدن شما در دوران بارداری تغییر می کند و نوزاد در حال رشد شما نیز به ویتامین خاصی نیاز دارد. درست مانند سه ماهه اول بارداری ، بدن شما و نوزاد شما به این ویتامین های مهم نیاز دارند.

ویتامین های قبل از تولد شامل کلسیم ، آهن ، روی و فولات مورد نیاز شما است. فولات از آن جهت مهم است که از برخی نقایص شایع و جدی مادرزادی از جمله اسپینا بیفیدا و آنانسفالی جلوگیری می کند.

انجام دهید: فعال بمانید

اگر قبل از بارداری و در سه ماهه اول ورزش می کردید ، مهم است که در ورزش دوم با ورزش هایی مانند پیاده روی ، یوگا ، شنا و بلند کردن وزنه فعالیت خود را ادامه دهید.

اگر قبل از بارداری و در سه ماهه اول عادت به ورزش منظم داشتید ، مهم است که سطح فعالیت خود را بالا نگه دارید. مزایای ورزش در سه ماهه دوم بارداری – و بعد از آن – شامل موارد زیر است:

  • کاهش سطح استرس
  • خلق متعادل
  • کاهش خستگی
  • کاهش اضافه وزن و دیابت بارداری را کاهش می دهد
  • بهبود خواب و به حداقل رساندن بی خوابی
  • کمردرد را کاهش می دهد

برخی از انتخابهای ایمن و سالم برای ورزش در سه ماهه دوم بارداری عبارتند از:

  • راه رفتن
  • دویدن یا دویدن (اگر قبل از بارداری این کار را انجام داده اید)
  • یوگا
  • شنا کردن
  • وزنه های سبک را بلند کنید

انجام دهید: هیدراته بمانید

هیدراته ماندن در دوران بارداری می تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله سردرد ، سرگیجه ، سنگ کلیه ، یبوست و حتی زایمان زودرس کمک کند.

هیدراتاسیون برای همه مهم است ، چه باردار باشید چه نباشید. هیدراته ماندن در دوران بارداری می تواند به شما در جلوگیری از بسیاری از بیماری ها از جمله سردرد ، سرگیجه ، سنگ کلیه ، یبوست و حتی زایمان زودرس کمک کند.

در سه ماهه دوم چقدر آب باید بنوشید؟ پزشکان توصیه می کنند بین 8 تا 12 فنجان آب در روز بنوشید.

سایر گزینه های آبرسان شامل آب گازدار ، چای گیاهی ، آب میوه ، سوپ و انواع مختلف میوه است. از نوشیدنی های حاوی کافئین یا مقدار زیادی شکر خودداری کنید.

انجام دهید: واکسن آنفولانزا بزنید

CDC توصیه می کند که همه زنان باردار واکسن آنفولانزا بزنند زیرا آنفلوانزا می تواند برای قلب و ریه ها و همچنین رشد نوزاد شما مضر باشد.

اگر در سه ماهه اول بارداری نتوانستید واکسن آنفولانزا بزنید ، اکنون زمان آن است.

CDC توصیه می کند که همه افراد باردار واکسن آنفولانزا بزنند – نه یک نوع اسپری بینی واکسن. آنفولانزا می تواند برای نوزادان در حال رشد مضر باشد و می تواند بر قلب و ریه مادر در دوران بارداری تاثیرات جدی بگذارد. تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری به عنوان روشی ایمن و آسان برای محافظت از خود و نوزاد.

انجام دهید: زیاد بخوابید

این مهم است که شما حداقل 8 تا 9 ساعت خواب با کیفیت در طول سه ماهه دوم بارداری خود داشته باشید.

اگرچه ممکن است مانند سه ماهه اول بارداری احساس خستگی نکنید ، اما مهم است که تا آنجا که می توانید بخوابید و کیفیت بالایی داشته باشید-8-9 ساعت را هدف بگیرید.

علاوه بر این ، اختصاص زمان برای چرت زدن یا استراحت در بعد از ظهر نیز می تواند مفید باشد. نکته اصلی این است که به بدن خود گوش دهید و زمانی که احساس می کنید به آن نیاز دارید استراحت کنید.

کارهایی که نباید در سه ماهه دوم انجام دهید

برخی از غذاها ، نوشیدنی ها ، فعالیت ها و انتخاب شیوه زندگی برای سه ماهه دوم بارداری ضروری است.

توصیه ها عمدتا شامل نکات کلی یکسان برای سلامتی در سه ماهه اول بارداری است: رژیم غذایی سالم داشته باشید ، مقدار زیادی آب بنوشید ، با خیال راحت ورزش کنید و مقدار زیادی بخوابید. در سه ماهه دوم بارداری ، مانند سه ماهه اول ، برخی غذاها و نوشیدنی ها برای انتخاب فعالیت ها و شیوه زندگی در دوران بارداری ضروری است.

با در نظر گرفتن این توصیه ها می توانید بارداری خود را بدون مشکل پیش ببرید و شما و نوزاد خود را در سلامت و سلامت نگه دارید.

نکنید: الکل بنوشید

هر مقدار الکل می تواند به مغز در حال رشد نوزاد آسیب برساند (سندرم الکل جنین) و باید در دوران بارداری از آن اجتناب شود.

در سه ماهه دوم بارداری ، مغز و بدن نوزاد به سرعت رشد می کند. الکل می تواند به مغز در حال رشد نوزاد آسیب جدی وارد کند. مقدار مشخصی از مشروبات الکلی برای مصرف در دوران بارداری مشخص نشده است.

علائم احتمالی سندرم الکل جنین عبارتند از:

  • ویژگی های غیر طبیعی صورت
  • اندازه سر کوچک
  • وزن کم بدن
  • ضعف هماهنگی
  • حافظه ضعیف
  • مشکل در توجه
  • رفتار بیش فعال
  • ناتوانی های یادگیری
  • مهارت استدلال و قضاوت ضعیف
  • مشکلات خواب
  • مشکلات بینایی یا شنوایی
  • مشکلات قلبی ، کلیوی یا سایر اندام ها

ندهید: سیگار نکشید یا از مواد مخدر استفاده کنید

سیگار کشیدن و سایر مواد و داروهای کنترل شده ، نوزاد شما را در معرض خطر نقایص مادرزادی ، زایمان زودرس ، اختلالات یادگیری ، مرگ و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) قرار می دهد.

سیگار کشیدن در دوران بارداری و بعد از آن شما را در معرض خطر بالای سقط قرار می دهد. همچنین نوزاد شما را در معرض افزایش نقایص مادرزادی ، زایمان زودرس ، وزن کم هنگام تولد ، مرگ نوزاد و اختلالات یادگیری قرار می دهد. همچنین یکی از مهمترین عوامل خطر برای سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) محسوب می شود.

سایر مواد و داروهای کنترل شده – از جمله برخی از انواع داروهای تجویزی – می توانند در دوران بارداری آسیب جدی به نوزاد شما وارد کنند. در تمام سه ماهه بارداری از مصرف تمام مواد افیونی و داروهای خیابانی خودداری کنید. قبل از استفاده از هر دارویی ، با پزشک یا داروساز خود تأیید کنید که برای استفاده ایمن در دوران بارداری تایید شده است.

نکنید: کافئین (بیش از حد) بنوشید

کارشناسان پیشنهاد می کنند که کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید ، اما بسیاری معتقدند که مقدار کمی (150 میلی گرم - معادل یک فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان چای سیاه یا سبز) خوب است.

در حالی که کارشناسان پیشنهاد می کنند که کافئین را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنید ، بسیاری معتقدند که مقادیر کم آن بی خطر است. کافئین موجود در قهوه ، چای ، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا ادرارآور است – باعث می شود بیشتر ادرار کنید و شما را در معرض کم آبی بدن قرار می دهد ، همچنین می تواند ضربان قلب یا فشار خون شما را افزایش دهد ، که هر دو می توانند تأثیر منفی داشته باشند. روی بدن باردار شما

اجماع عمومی این است که هرچه کافئین کمتری مصرف کنید ، بهتر است. اعتقاد بر این است که مصرف روزانه شما در حدود 150 میلی گرم (معادل یک فنجان قهوه دم کرده یا سه فنجان چای سیاه یا سبز) بی خطر است.

نکنید: غذاهای خطرناک بخورید

خوردن غذاهایی مانند لبنیات غیر پاستوریزه ، گوشت فرآوری شده ، غذاهای دریایی خام یا پخته نشده ، تخم مرغ خام ، گوشت خام ، میوه ها و سبزیجات شسته نشده در هر زمان از بارداری خطرناک تلقی می شود.

برخی از غذاها در سه ماهه اول بارداری (و بعد از آن) خطرناک تلقی می شوند. کارشناسان توصیه می کنند از موارد زیر اجتناب کنید:

  • هر نوع لبنیات غیر پاستوریزه
  • گوشت فرآوری شده (مانند هات داگ یا گوشت ناهار) مگر اینکه قبل از غذا کاملاً گرم شود
  • غذاهای دریایی ، تخم مرغ یا گوشت خام یا پخته نشده
  • پودر سرد یا اسپرد گوشت
  • غذاهای دریایی سرد دودی
  • میوه ها یا سبزیجات شسته نشده

انجام ندهید: درگیر رفتارهای پرخطر باشید

کارشناسان از اجتناب از رفتارهای خطرناک مانند رژیم گرفتن یا کاهش وزن ، وان آب گرم ، سونا ، جعبه و مدفوع بچه گربه ها ، خالکوبی ، سوراخ کردن و ورزش های تماسی خشن به عنوان مواردی که در دوران بارداری باید اجتناب کرد ، توصیه می کنند.

اگر در طول بارداری خود مطمئن نیستید که آیا انتخابی بی خطر است یا خیر ، برای اطلاع بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

متخصصان همچنین از اجتناب از رفتارهای خطرناک در دوران بارداری توصیه می کنند ، از جمله:

  • رژیم بگیرید یا سعی کنید وزن کم کنید. محدود کردن کالری یا ورزش زیاد می تواند به کودک شما آسیب برساند.
  • از وان آب گرم یا سونا استفاده کنید. اگر دمای بدن شما بیش از حد بالا برود ، می تواند باعث نقایص مادرزادی یا سقط جنین شود.
  • جعبه زباله گربه خود را تمیز کنید. مدفوع گربه می تواند یک انگل خطرناک را ایجاد کند که باعث ایجاد توکسوپلاسموز می شود. (نگران نباشید – گرفتن و نوازش کردن دوست گربه شما کاملاً بی خطر است.)
  • خالکوبی یا پیرسینگ انجام دهید. خطر عفونت (از جمله هپاتیت B یا HIV) می تواند بر سلامت نوزاد شما تأثیر بگذارد.
  • ورزش های خشن تماسی انجام دهید. باید از فعالیت هایی که شما را در معرض خطر بیش از حد گرم شدن یا آسیب دیدگی قرار می دهد ، اجتناب کرد. (مثالها: “یوگای داغ” ، ورزشهای رزمی ، اسب سواری ، هاکی ، بوکس ، فوتبال ، بسکتبال ، دوچرخه سواری خارج از جاده ، اسکی ، موج سواری ، ژیمناستیک ، غواصی ، و غیره)

از سه ماهه دوم خود لذت ببرید

عادات تغذیه خوب ، فعال ماندن ، هیدراته ماندن و اجتناب از غذاها ، نوشیدنی ها و ورزش های خطرناک را رعایت کنید و سه ماهه دوم بارداری و بعد از آن یک زندگی لذت بخش خواهد بود.

بسیاری از زنان باردار از سه ماهه دوم بسیار لذت می برند. با تهوع و خستگی در آینه عقب ، و هنوز در جهان با شکم کاملاً باردار حرکت نکرده اید ، می تواند بسیار لذت بخش باشد.

عاداتی را که در سه ماهه اول بارداری ایجاد کرده اید حفظ کنید – خوب غذا بخورید ، فعال باشید ، بدن خود را هیدراته نگه دارید و از خوردن غذاها ، نوشیدنی ها و ورزش هایی که می توانند خطرناک باشند دوری کنید – و به سه ماهه سوم و آخر بارداری سالم وارد خواهید شد. به

اگر از الکل ، سیگار کشیدن ، مواد مخدر و فعالیت های پرخطر دوری کنید ، به احتمال زیاد از یک بارداری و نوزاد سالم برخوردار خواهید شد. در سه ماهه اول بارداری – یا بیشتر از آن – از پرسیدن سوالات خود در مورد آنچه باید یا نباید در دوران بارداری انجام دهید ، دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید