دلایل احساس گرسنگی مداوم و راه های جلوگیری از آن


احساس گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن برای نشان دادن به غذای نیاز بیشتر نیاز دارد. در زمان گرسنگی ممکن است شکم سر و صدا کند و کاملا احساس خالی بودن شکم را داشته باشد. برخی از این گرسنگی ها با سردرد ، عصبانیت ، بی کیفیت و بدون تمرکز نیز همراه است. چند نفر می توانند چند ساعت بین وعده های غذایی خود را بدون هیچ احساس گرسنگی منتقل کنند. اما این حالت برای همه صدق نمی کند. در شرایطی که مدام احساس ضعف و گرسنگی می کنیم دلایل وجود دارد که در ادامه این مطلب به آن ها می پردازم.

دلایل احساس گرسنگی و ضعف مداوم:

1. پروتئین مصرف نکرده تا اندازه کافی احساس گرسنگی و ضعف شود

برای کنترل اشتها ، مصرف کافی پروتئین بسیار مهم است. پروتئین احساس گرسنگی را کاهش می دهد و در طول روز به بدن کمک می کند تا کالری کمتری کند به چه چیزی باعث افزایش تولید هورمون ها می شود که احساس سیری را بوجود می آورند. با توجه به این موضوع اگر در وعده غذایی خود به مقدار کافی پروتئین کردید ، قبل از وعده غذایی بعدی ، گرسنگی به سراغ شما آمد.

در چه مواد غذایی پروتئین وجود دارد؟

مواد غذایی دارای پروتئین هستند بنابراین گنجاندن آن در برنامه غذایی دشوار نمی شود. محصولاتی مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و تخم مرغ مقادیر بیشتر پروتئین دارند. همچنین در برخی محصولات لبنی مانند شیر و ماست و یا آجیل و غلات نیز پروتئین وجود دارد.

2. کمبود خواب بر روی احساس گرسنگی تأثیر دارد!

خواب کافی بر روی سلامت عمومی بدن بسیار موثر و برای عملکرد مناسب مغز و سیستم ایمنی مورد نیاز است. خواب کافی از بروز بیماری های خطرناک و مزمن نیاز می کند. خواب مناسب و به اندازه یک عامل کنترل اشتها می تواند بر روی هورمون محرک اشتها تأثیر می گذارد. کمبود خواب باعث افزایش سطح این هورمون می شود و احساس گرسنگی در فرد افزایش می یابد. برای سلامت بدن و کنترل اشتها شب ها 8 ساعت بدون وقفه بخوابید.

3. بیش از حد کربوهیدرات مصرف می کنیم

کربوهیدراتی که تصفیه و پردازش می شوند ، بیشتر مواد معدنی و ویتامین های خود را از دست می دهند. یکی از محبوب ترین این مواد آرد سفید است که در پخت نان ها و تولید ماکارونی استفاده می شود. از طرف این نوع کربوهیدرات فاقد فیبر پرکننده هستند و بدن خیلی سریع آن ها را هضم می کند. غذاهایی که کربوهیدرات تصفیه شده اند سطح قند خون را نیز کاهش داده اند. در نتیجه می توان کم کم از تغییر آن آن استفاده کرد. برای مثال سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات و غلات در عین حال که کربوهیدرات شامل فیبر نیز هستند و گرسنگی را کنترل می کنند.

احساس گرسنگی

4. نقش چربی بر احساس گرسنگی

چربی نقش کلیدی در سیر نگه داشتن بدن دارد. هضم چربی در دستگاه گوارش مدت زمان نیاز بیشتری دارد و در باقی مانده می ماند ، به همین دلیل دیرتر احساس گرسنگی بروز می کند. کسانی که در رژیم غذایی خود چربی را کاهش داده اند تمایل و اشتهایشان نسبت به قند و کربوهیدرات افزایش می یابد. منابع غذایی پرچرب ، غنی و مغذی شامل ماهی آزاد ، ماهی تن ، ساردین ، ​​گردو ، روغن زیتون ، روغن نارگیل ، تخم مرغ ، ماست پرچرب ، دانه کتان و آووکادو می شود.

5. به اندازه کافی آب نمی تواند نوشیم

نوشیدن آب بر سلامت مغز و قلب ، به طور کلی عملکرد بدن را بهبود می بخشد. سلامت پوست و دستگاه گوارش مستقیم به میزان آب مصرفی ما نیاز دارد. نوشیدن یک لیوان آب باعث شد معدن شود و ایجاد احساس سیری شود. اگر حدود 20 دقیقه قبل از صرف وعده غذایی آب بنوشید اشتهای شما کاهش می یابد. در مطالعات نشان داده شده است که نوشیدن آب قبل از غذا میزان کالری را نیز کمتر می کند. آیا ممکن است احساس تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته شود در این صورت اول نوشیدن یک لیوان آب را امتحان کنید.

6. هنگام غذا خوردن حواسمان به جای دیگری پرت می شود

اگر سبک زندگی شلوغی دارید و موقع غذا خوردن مشغول انجام کارهای دیگری هستید ، آسیب های بدن شما به بدن و سلامتی خود وارد شده است. این روش غذا خوردن در نهایت افزایش کالری و افزایش وزن می شود. حواس پرتی باعث پایین آمدن سطح آگاهی نسبت به میزان غذای مصرفی می شود به همین جهت بدن سینگال سیری را دیرتر صادر می کند.

7. استرس و اضطراب زیاد داریم

در برخی افراد استرس اشتها را افزایش می دهد. این اتفاق به دلیل افزایش سطح هورمون کورتیزول می شود که به مغز سیگنال گرسنگی می فرستد. اگر سبک زندگی برای استرسی احتمال دارد مدام احساس گرسنگی داشته باشید بسیار زیاد است.

8. عوارض جانبی برخی از داروهایی که مصرف می کنیم

دسته بندی های مصرف از داروها مانند داروهای ضدافسردگی ، داروهای دیابت ، داروهای ضدبارداری ، داروهای ضدتشنج و… این عارضه جانبی را به همراه دارند. به احتمال زیاد است که با مشورت با پزشک متخصص می توانید از داروها را تغییر دهید اما در برخی موارد تنها باید موارد قبلی را رعایت کرد تا این عارضه را کمتر کرد.

9. رابطه وضعیت سلامت عمومی بدن با احساس گرسنگی

در نهایت باید وضعیت سلامت عمومی بدن بررسی شود. زیرا احساس ضعف و گرسنگی و افزایش اشتها ممکن است نشانه یک مشکلی در بدن باشد مثلا پرکاری تیروئید این حالت را در بدن تشدید می کند. به همین دلیل هرچند وقت یکبار نیاز به چکاپ کامل بدن وجود دارد تا از پیشرفت مسائل داخلی بدن پیشگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید