سوخت و ساز بالا چیست و چگونه می توان به آن دستدیافت؟


به تمام فرآیندهای شیمیایی در بدن شما متابولیسم مغزگویند. هرچه سریع سوخت و ساز در بدن شما بیشتر باشد ، کالری نیاز بیشتری داشت. یکی از دلایلی که باعث شده است افراد با وجود این که زیاد غذا بخورند چاق نشوند متابولیسم بدنشان نبوده و این در جایی است که برخی از آنها با خوردن کمی غذا احتمالاً ممکن است چاق شوند.

سرعت متابولیسم را معمولاً به عنوان میزان سوخت و ساز و شناخت و شامل تعداد کالری است که در یک زمان مشخص است همچنین به آن کالریسوسی نیز شگوگویند. میزان سوخت و ساز را می توان به چند دسته تقسیم کرد:

  • میزان متابولیسم پایه (BMR): در این حالت خواب یا استراحت عمیق کالری مصرف کنید. میزان میزان سوختنساز مورد نیاز برای گرم نگه داشتن ریشه ها ، پمپاژ قلب ، کارکردن مغز و بدن است.
  • میزان متابولیسم در حال استراحت (RMR): میزان میزان سوخت و ساز مورد نیاز برای زنده نگه داشتن و عملکرد صحیح بدن در حالت استراحت است. به طور متوسط ​​، 50-75 ٪ از کل کالری مصرفی بدین صورت سوزانده شد.
  • اثر حرارتی مواد غذایی (TEF): مقدار کالری است که بدن هنگام هضم غذا میسوزند. TEF معمولاً حدود 10 ٪ از کل انرژی مصرفی را به خود اختصاص داده است.
  • اثر حرارتی ورزش (TEE): کالری سوزانده شده در حین ورزش.
  • ترموژنز فعالیت های غیر ورزشی (NEAT): تعداد کالری مورد نیاز برای انجام فعالیتهای روزمره به غیر از ورزش. این میزان از کالری مصرفی شامل تحمل ساده ، تغییر حالت بدن ، ایستادن و راه رفتن به سمت نزدیک است.

عواملی وجود دارند که بر میزان سوخت و ساز بدنتان تأثیر قرار می گیرند:

سن

متابولیسم بدن ما با افزایش سن کاهش پیدا کرد. این امر به افزایش وزن در زمان پیری تبدیل می شود و افزایش افزایش می یابد عضو ملانی است.

جنسیت

متابولیسم با توجه به جنسیت متفاوت است. توده عضلانی مردان بیشتر است و به همین دلیل میزان سوخت و ساز بدن آنها از زنان بیشتر است. سن و جنسیت عامل موثری بر متابولیسم هستند که می توانند کنترل شوند. با این حال ، تعدادی از عوامل دیگر هستند که قابل کنترل هستند و به شما کمک کردند تا اندام سالمی داشته باشید.

ادامه مطلب را بخوانید تا متوجه شوید که چه عواملی را می توانید کنترل کنید تا میزان متابولیسم بدن شما به دست آمده و صورت بد اندام سالم و خوش فرمی را داشته باشید.

ورزش

جای تعجب ندارد که ورزش به شما کمک کند زندگی سالمی داشته باشید. سوخت و ساز بدن ما در هنگام ورزش منظم افزایش چشمگیری و پس از آن نیز میزانش بالا بردن. این باعث بدن بدنتان در مقایسه با بدن افراد که ورزش می كنند ، سالم می شود بماند. در افراد پیر ورزش میزان میزان متابولیسم بدن را در حد سالمی نگه می دارد. بنابراین ورزش کلید حفظ سلامتی و بهبود میزان متابولیسم است.

همچنین بخوانید: چگونه متابولیسم بدن را بهمنظور کاهش وزن تنظیم کنیم

چرا میزان متابولیسم در میان افراد متفاوت است؟

از بدو تولد میزان متابولیسم بین افراد متفاوت است. به بیان دیگر ، سوخت و ساز بدن افراد در زمان تولد سریع سریعتر از برخی دیگر باشد. اگرچه ژنتیک ممکن است در حال بروز این اختلاف نقش داشته باشد ، اما دانش آموزان روی میزان تاثیری که ژنتیک بر میزان متابولیسم ، افزایش وزن و چاقی قرار داشته باشد استفاده کنند.

جالب اینجاست که بیشتر آزمایش نشان می دهد که میزان متابولیسم کلی بدن و استراحت افراد چاق است که با وزن طبیعی ، افزایش یافته است. محققان تأیید کردند که این امر تا حدی به این دلیل است که عضلات افراد چاق بیشتر است و بدین صورت است که میزان وزن خود را تحمل می کنند.

اما یک موضوع بسیار واضح است ؛ میزان متابولیسم افراد مختلف برابر نیست. این تغییرات بیشتر به سن ، محیط و رفتار افراد بازمیگردد. با این حال ، برای این که نقش واقعی ژنتیک در این میان مشخص شود نیاز به تحقیق بیشتر است.

حالت گرسنگی (قحطی) چیست؟

سازگاری متابولیکی ، که گرمازایی تطبیقی ​​یا “حالت گرسنگی” نیز به آن شنگویند ، ممکن است نقش مهمی در چاقی داشته باشد. در واقع واکنش بدن شما به کمبود کالری ، حالت قحطی است. هنگامی که غذای کافی به بدنتان توجه می کند ، بدن سعی کنید با کاهش میزان متابولیسم و ​​میزان مصرف کالری این کمبود انرژی را جبران کند.

میزان کاهش متابولیسم به واسطه کمبود کالری و کاهش وزن بین افراد بسیار متغیر است. در برخی از افراد ، به ویژه افراد چاق ، سرعت سوخت و ساز کمتر می شود. هرچه سریع کمتر می شود ، کاهش وزن نیز با استفاده از مشکل دشوارتر خواهد شد.

احتمالاً ژنتیک روی حالت گرسنگی تا حدودی تحت تأثیر قرار گیرد ، اما درخواست هایی که در گذشته برای کاهش وزن انجام شده اند یا ورزش کرده اند در این امر نقش داشته اند.

آیا واقعید سرعت متابولیسم بدن خود را افزایش داده و لاغر شوید؟

کاهش وزن تنها با مصرف کالری کمتر اتفاق افتاده. راهکارهایی برای کاهش وجود دارند که باعث افزایش سریع سوخت و ساز بدن احساس شدند. در اینجا برخی از این راهکارها ذکر شد شد.

صبحانه را بخورید که به افزایش سوخت و ساز بدن کمک کرد

بحث در مورد این نظریه وجود دارد که راز کاهش وزن ، خوردن صبحانه مثل یک پادشاه ، خوردن نهار مثل یک شاهزاده و خوردن شام مثل یک آدم فقیر است. اما واقعیم مثل یک پادشاه صبحانه ، ناهار و شام بخوریم.

نیازی نیست که در حد میزان غذا خوردن نگران باشید ، به جای آن تمرکز خود را بر روی نوع غذاهایی که در بشقاب صبحانه خود قرار داده است قرار دهید که واقعاً بر سوخت و ساز تاثیر گذرانارد. یکی از آزمایش نشان می دهد که برای صبحانه شلبیست غذاها با قند بسیار کم و پروتئین بالا میل شده اند. مقداری پروتئین بدون چربی مانند مرغ یا تخمممرغ در صبحانه بخورید.

همچنین بخوانید: نقش وعده های غذایی بر متابولیسم بدن

تمرینات هوازی انجام دهید

زمانی که تمرینات ساده هوازی را انجام دادید (شامل تمرینات تنابی با افزایش شدید ظاهر شد) ، تنها میزان کالریسسیتان بالا را افزایش داد. اما انجام تمرینات تناوبی با افزایش بالا و تمرینات قدرتی متند متابولیسم بدن را برای ساعتهایی بعد از اتمام تمرینات بالا نگه دارید و باعث شود که میزان چربی سوزی نسبت به زمانی که شما فقط کار معمولی انجام می دهید بیشتر باشد.

اما این است که ممکن است شما به جای تمرینات تناوبی با شدت بالا تمایل داشته باشید که بر روی تردمیل راه بروید. برای این که در این شرایط هم میزان سرعت متابولیسم بدنتان افزایش پیدا می کند ، می توانید یک شیب متناوب را به تردمیل بدهید (حرکت روی قسمت بالا و پایین ، مانند این که از تپه بالا یا پایین میروید).

چای سبز بنوشید

چای سبز دم کرده است کافئین و اپیگالوکاتچین است ؛ این ماده سریع متابولیسم بدن را افزایش داد. صبحانه یک فنجان دمکرده بنوشید و بعد از ظهر نیز چای سبز میل کنید. آیا توجه داشته باشید که بیش از اندازه چای سبز هم می توانید عوارضی را به همراه داشته باشید مصرف کنید.

همچنین بخوانید: بهترین چای برای سلامتی کدام است؟

دیدگاهتان را بنویسید