شاخص گلیسمی چیست؟ مواد غذایی دسته بندی شده در آن کدامند؟


شاخص گلیسمی یا شاخص قند خون نکته مهمی برای افراد مورد نظر به دیابت و حتی افرادی که رژیم غذایی را دنبال کرده اند دنبال کنید. نوع مواد مصرفی مصرف تا حد سزایی در افزایش قند خون بوده باشد اما با توجه به اینکه بخورید روزمره ما به رنگ است که به سرعت هضم شده و قند را وارد جریان خون کرده است ، لازم است بیشتر در انتخاب داشته باشید به با ادامه متن همراه باشید تا نکات مهمی را در این رابطه برایتان بیان کنیم.

شاخص گلیسمی چیست؟

شاخص قند خون که با شاخص گلیسمی یا شاخص گلایسمیک هر یک تجربه ، باز کردن بین 0 الی 100 را به خود اختصاص داده است. این بازه ی عددی نشان دهنده را نشان می دهد میزان هضم شدن کربوهیدرات های بدن است و سرعت افزایش قند خون را از مصرف مواد غذایی را نشان می دهد. برای مثال قندی که کنار چای میل مرد ، شاخص گلیسمی 100 را دارد و به معنای این است که سریعا وارد جریان خون خون شد.

به زبان ساده بیان کرد که گلیسمی نشان دهنده این است که پس از مصرف کربوهیدرات یا سایر مواد غذایی ، درجه بندی انجام شده از 0 تا 100 ، اگر قند مواد غذایی مصرف کرد ، فوری در بدن آزاد شد ، عدد 100 را به خود اختصاص دهید داد با این وجود مصرف بیش از اندازه مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، خطرات جدی مانند ابتلا به دیابت را به همراه داشته باشید.

طبق گفته متخصصین تغذیه ، لازم است برای تضمین سلامت بدن ، مواد غذایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 مصرف شود. از این طریق مدت زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها در بدن لازم است و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

اضافه بر این موارد کربوهیدرات های مصرفی که روزانه به کار برده احساس می شوند ، به دو گروه می رسند پیچیده و ساده تقسیم‌بندی را تحت تأثیر قرار دهد. کربوهیدراتها ساده مانند قند و شکر فورا در بدن جذب می شوند و منابع کربوهیدراتی پیچیده مانند انواع غلات و لوبیاهای زمان بیشتر برای هضم و جذب در بدن نیاز دارند.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص گلیسمی به عنوان یک ابزار بسیار خوب برای پیشگیری از ابتلا به دیابت، رفع آثار چاقی و پیشگیری از اضافه وزن مورد نیاز. تغذیه متخصص برای تنظیم رژیم غذایی به منظور کاهش وزن یا کنترل بیماری ، به این ویژگی توجه کرده و بر اساس نیاز بدن فرد به آنها ، رژیم غذایی را تنظیم کرده است.

با توجه به این موضوع لازم است تا منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و شاخص گلیسمی پایین را بشناسید. در ادامه آنها را به طور کامل معرفی کرد کرد.

تقسیم‌بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که بیان شد باز شد 0 تا 100 به عنوان درجه بندی مناسب برای سرعت جذب مواد قندی در بدن است که به گفته پزشکان برای حفظ سلامت بدن لازم است مواد غذایی مصرف شود که شاخص گلیسمی کمتر از 50 داشته باشد.

  • در این درجه بندی به مواد غذایی که شاخص قند خون کمتر از 55 را داشته اند مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین گفته است.
  • مواد غذایی که شاخص قند خون بین 56 الی 69 را داشته اند شاخص گلیسمی متوسط ​​میگویند.
  • مواد غذایی که شاخص قند خون بیشتر از 70 را داشته اند ، مواد غذایی را با شاخص گلیسمی بالا گفته اند.

اما این گروههای غذایی هر کدام شامل چه مواد غذایی هستند؟

مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین

مواد غذایی با گلیسمی پایین

مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین تر از 55 سرعت جذب بالایی دارند و در نتیجه با مصرف آنها زمان مصرف انرژی افزایش یافته است. این یعنی فرد با استفاده از این گروه مواد غذایی کمتر احساس گرسنگی خواهد کرد. با این وجود فرد روند پیشرفت لاغری و حتی کنترل دیابت را نیز بهتر پیش بینی کرد.

استفاده از این گروه از مواد غذایی در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا نتیجه مطلوبی برای سلامت بدن کسب شود. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی از جمله سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی از جمله اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، انواع کلم و فلفل
  • مغزهایی از جمله بادام ، پسته و فندق و…
  • قارچ
  • انواع حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و…
  • دانه های کامل مانند جو دوسر ، پاستای گندم کامل ، نان گندم سبوسدار
  • لبنیاتی از جمله ماست و شیر

مواد غذایی با شاخص گلیسمی متوسط

مواد غذایی که شاخص گلیسمی متوسط ​​56 الی 69 را داشتند ، سرعت متوسط ​​متوسط ​​را در دستگاه گوارش می كردند. این گروه از مواد غذایی ممکن است به اعتقاد مصرف شوند و زیاده روی در مصرف روزانه شما آماده شوند. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • بیسکوییت های تهیه شده از جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه مهم و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه شده اند
  • مواد غذایی تهیه شده با آرد سفید مانند پاستاهای تهیه شده با آرد سفید
  • میوه هایی از جمله خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا

مواد غذایی که شاخص گلیسمی بیشتر از 70 را داشته اند ، انرژی زیادی را به جریان خون وارد کرده اند. این گروه از مواد غذایی به سرعت جذب خون شد و افزایش افزایش سطح قند خون را متوجه شد. با این اوصاف ترشح انسولین را نیز افزایش داد و به مرور زمان باعث اختلال در هورمون شد و چربی سوزی بدن شد. علاوه بر این موضوع انرژی دریافت شده با این گروه از مواد غذایی بسیار بالا است که برای سوزاندن آنها باید فعالیت بدنی بالایی داشته باشد.

اضافه بر این موضوع متخصصین تغذیه برای پیشگیری از چاقی و افزایش وزن ، بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت خرید که مصرف مواد غذایی با شاخص گلیسمی به بالا رسانده می شود. این گروه از مواد غذایی شامل موارد زیر می شود:

  • گلوکز ، قند و شکر
  • میوه های خشک از جمله کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی تنوری و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی از جمله افراد و هندوانه
  • انواع شیرینیجات و ویکیپدیا به ویژه کیک های تهیه شده با آرد برنج
  • غلات حجیم شده و یا غلات تهیه شده با جو

چرا باید مواد غذایی را با شاخص گلیسمی مصرف کرد؟

مصرف مواد غذایی با شاخص قندی پایین تأثیرات مطلوب متدی را به همراه دارند. پیشگیری از ابتلا به دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد خون ، پیشگیری از گرسنگی ، بالا بردن حساسیت بدن نسبت به انسولین ، پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی ، کنترل وزن و کنترل از چاقی مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین به همراه دارند.

جمع‌بندی

در این متن هر چیزی که در مورد شاخص گلیسمی مواد غذایی باید بدانید به صورت اجمالی بیان کرد. با توجه به موارد بیان شده ، همواره خواستید که مواد غذایی را با شاخص گلیسمی پایین بیشتر در رژیم غذایی مصرف کنید و مواد غذایی که شاخص گلیسمی بالایی دارند ، کمتر مصرف شده و حتی از رژیم غذایی حذف شده است.

دیدگاهتان را بنویسید