عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم: در زمان پیامبر (ص) و ائمه (ع) اجباری به حجاب نبود – پایگاه خبری مدآرا


گزارش کردن پایگاه خبری مدرا; عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه در زمان پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) هیچ اجبار و اجباری برای بی حجابی وجود نداشت، گفت: همانند اجبار به بی حجابی. حجاب نشد، اجبار به حجاب هم جواب نداد، در واقع آن دو عمل گذشته و حال، حکم عدل است، بسیاری از فقهای ما چه در نجف و چه در ایران گفت: همان طور که اصل تحمیل حجاب غلط است، خود حجاب هم غلط است. کار درست

خلاصه گفتگو با آیت الله سید محمدعلی ایازی را در ادامه می خوانید:

– آنچه در مورد حجاب مطرح می شود این است که اصل حجاب یک دستور قرآنی است و این مطلب در سوره های احزاب و نور مطرح شده است. اما در سوره احزاب خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: «به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگویید که از همسرانشان بر آنان زندگی می‌کنید»، در سال هجدهم در مدینه نازل شد. . سال بعثت پیامبر(ص) و پس از هشت سال از هجرت پیامبر(ص). یعنی بحث حجاب در آغاز و میانه بعثت پیامبر(ص) نبود، بلکه در اواخر بعثت پیامبر(ص) بود که مسائل مهمی را مطرح کرد و جامعه را اصلاح کرد.

– در هیچ یک از احادیثی که از ائمه معصومین (ع) آمده است، کلمه ای دال بر واجب بودن افراد بی حجاب نداریم. در میان فقیهان اسلام تا عصر حاضر هیچ یک از مفسران و فقیهان آیات حجاب را به معنای تکلیف حکومتی نگرفتند. همانطور که دستورات دینی رسیده و دستورات دینی باعث تشویق و فرهنگ سازی مانند نماز و احکام شرعی و در متون دینی فقها و مفسران ما نیز چنین نیست.

– امام در اوایل انقلاب به دلیل مسائلی که در آن روزها پیش آمد، سخنرانی کردند که در ادارات باید حجاب رعایت شود. اما با سوء استفاده از این سخنان امام، زنان بی حجاب در خیابان مورد حمله قرار گرفتند. البته قبل از پیروزی انقلاب بسیاری از زنان بی حجاب داوطلبانه در فضای انقلاب حجاب را رعایت می کردند. اگر آن فضا همراه با کارآمدی حکومت، اجرای عدالت و آزادی و حقوق جامعه رعایت می شد و اقدامات صحیح دولت در تحقق عدالت و قانونمداری انجام می شد، گسترش می یافت. . این زمینه.

– متأسفانه امروز شاهد بودیم که دولت کارآمدی لازم را ندارد، گاهی افراد ضعیف و آسیب پذیر به منابع دولتی وابسته اند. وضعیت تورم، گرانی، سوء استفاده، رشوه و اینکه عده ای مانند اختاپوس ثروت کشور را به چنگ آوردند و از سوی دیگر وضعیت کشور و ارتباطات کشور را به بن بست رساندند. سیاستی که مبتنی بر «نه شرقی، نه غربی» بود، به «نه غربی، نه غربی» تبدیل شد. امام در آن زمان به مسئولین دستور دادند که از کسانی که با مردم با این کارها برخورد می کنند، جلوگیری کنند و فرمودند: «من اینطور هستم.» من چیزی نگفتم، سپس خاطره شهید مرتضی مطهری را گفتم که ایشان نزد امام رفتند. پس از آن سخن، امام تأیید کرد که نباید چنین برخوردی شود

– چنان شرایطی پیش آمد که متأسفانه سخنان امام را تحریف کردند و امام هرگز چنین مشکلی نداشتند. حتی وقتی رئیس قوه قضائیه چند سال پیش به نجف رفت یکی از مراجع به او گفت چه کار می کنی؟ چرا با موضوع حجاب اینطور برخورد می کنید؟ رسما اعتراض کرد و گفت این کارها به درد این کارها نمی خورد. نمی دانم با این رفتارها قصد خدمت به حجاب را دارند یا نه؟ اما مسلم است که ذهن مردم درگیر چنین چیزهایی است تا اتفاقات و وظایف اصلی، موقعیت های گران قیمت و مشکلاتی که جامعه دارد را فراموش کنند.

– عده ای علاوه بر اینکه جامعه را به جامعه دوقطبی تبدیل می کنند، می خواهند ذهن مردم به این مسائل مشغول شود. در حالی که اگر به قول امیرالمومنین علیه السلام عمل کنیم، «تخریب اصول و چنگ زدن به فروع» را نشانه حکومت های مؤدب می داند. یعنی علاوه بر دوقطبی شدن جامعه، جایگاه دین هم عوض می شود. و این کارها در خدمت معنویت و اخلاق دینی نیست.

– نیروهای پلیس و گشت های پیشرو ما باید به امنیت جامعه کمک کنند. و اگر به این راه بپردازند، جایگاه «حفظ امنیت»شان خراب می شود و در مقابل مردم قرار می گیرند. چه بسا در آینده هم که مؤمنان این رفتار را ببینند، دفاع کنند و در مقابل محجبه ها بایستند. چند سال پیش مردم در ملاء عام شلاق خوردند و به جای حمایت از آنها از جنایتکار دفاع کردند. که باید آن میز را جمع می کردند.

– البته خود برخی از تورهای راهنما نیاز به راهنمایی دارند. زیرا فردی که رفتارش متعادل نیست ابتدا باید خود را اصلاح کند و سپس به دنبال برخورد با زنی باشد که حجاب او را رعایت نمی کند. اما به هر حال توصیه من این است که کاری نکنند که خود را در مقابل مردم قرار دهند. این خدمتی به امنیت و معنویت کشور نیست. این خدمت به پلیس نیست. موقعیت نیروی انتظامی را پایین می آورد. آن وقت اقدامات خوب و درست این نیرو به هدر می رود.