مردی که نفت را بیشتر از مسکن دوست داشت/ «بذرپاش» و «نیکزاد» گزینه های ورود به وزارت راه و شهرسازی هستند.


بازار نوشت: مردی که وزیر نفت دولت دهم بود و در دولت سیزدهم سکاندار وزارت راه و شهرسازی شد، امروز زمزمه هایی مبنی بر بازنشستگی وی از این وزارتخانه به گوش می رسد اما سوال اینجاست که کدام عوامل. هستند در این تغییر نقش دارند.

حوزه مسکن و حمل‌ونقل در سال‌های اخیر و پس از ادغام وزارت راه و شهرسازی با چالش‌های شدیدی روبه‌رو بوده است و حالا این روزها پس از سال‌ها جدایی نجات‌بخش این وزارتخانه و این دو بخش گفته می‌شود. اما سوال اینجاست که آیا جدایی و تغییر در راس این وزارتخانه می تواند این وزارتخانه عظیم و طولانی را به رسالت خود نزدیک کند؟

فارغ از اینکه در رسانه ها چه کسی به عنوان جایگزین رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی مطرح می شود، این سوال مطرح می شود که چرا باید وزیری که از سال ۹۰ تا ۹۲ وزیر نفت بوده، به عنوان وزیر راه انتخاب شود؟ و شهرسازی دولت سیزدهم.

به نظر می رسد این فشار برای جلب رضایت رئیس جمهور برای موافقت با تغییر کابینه به ویژه در وزارت راه و شهرسازی در حال تبدیل شدن به واقعیت است. برخی نمایندگان مجلس در دیدارهای حضوری با رئیس جمهور به ویژه در حوزه مسکن از دولت انتقاد کردند و خواستار برکناری وزیر راه و شهرسازی شدند.

یکی از ایراداتی که نمایندگان مجلس به رئیس جمهور رساندند این بود که حوزه مسکن یک بخش متروکه است و وضعیت کلی وزیر راه به گونه ای نیست که بتواند مشکلات را حل کند. این در حالی است که حوزه حمل و نقل به ویژه هوا به تنهایی می تواند انرژی زیادی از وزیر راه و شهرسازی بگیرد.

اقبال شکری، عضو کمیسیون ساخت و ساز شورای اسلامی، آیا وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن موفق بوده است؟ وی گفت: مشکل اصلی این است که بازار مسکن کشور صاحب ندارد. شاید بتوان وزارت راه و شهرسازی را مسئول تولید مسکن دانست اما مشخص است که این وزارتخانه هیچ مسئولیتی در بازار مسکن ندارد.

وی افزود: وعده ساخت چهار میلیون مسکن بر دوش وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد و این موضوع می تواند این وزارتخانه را در ساماندهی بازار مسکن دچار مشکل کند. اما اگر بخواهیم این وزارتخانه را در حوزه تولید مسکن ارزیابی کنیم، باید بگوییم که در این بخش که قول ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را می دهد، از برنامه بسیار عقب هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که امروز بحث تغییرات در وزارت راه و شهرسازی به دلیل بیماری وزیر راه و شهرسازی است، ادامه داد: همانطور که اشاره کردم بار سنگین ساخت ۴ میلیون مسکن است. واحدها بر دوش وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد و از طرفی شاهدیم که سازمان ها و وزارتخانه ها در بازگرداندن زمین همکاری خوبی با این وزارتخانه نداشتند و همین موضوع کار را سخت کرد.

شاکری تاکید کرد: اگر می خواهیم به وعده ساخت ۴ میلیون مسکن عمل کنیم، دولت و رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور باید تغییراتی در پوشش این وعده ها ایجاد کنند. مسئولیت این کار و تغییر قبل از ورود نمایندگان مجلس بر عهده رئیس جمهور است. باید بررسی شود که اگر وزیر راه و شهرسازی به دلیل بیماری و این همه فشار نمی تواند کار را انجام دهد، تصمیم دیگری بگیرد و فرد دیگری را جایگزین او کند.

شنیده ها حاکی از آن است که رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به تازگی نامه استعفای خود را به دولت تقدیم کرده و از وی خواسته تا موقتا از کابینه و فشارهای کاری دور بماند. وی که چندین بار به دلیل بیماری در بیمارستان بستری شده است، هفته گذشته نیز در جلسه هیئت دولت غایب بود و این گمانه زنی ها مبنی بر احتمال استعفای وی از کابینه دولت سیزدهم دامن زد.

اگرچه هنوز منابع رسمی و حتی دولت استعفای رستم قاسمی را تایید نکرده اند، اما وحید قربانی، رئیس روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» این موضوع را تکذیب کرد. آی تی. اخبار، با بیان اینکه از سخنان رستم قاسمی تا «این لحظه» دست بردار نیست استفاده شده است

برخی رسانه ها در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی منتشر کردند، آیا این خبر صحت دارد؟ او گفت نه. تاکنون هیچ معافیتی از سوی وزیر راه و شهرسازی ارائه نشده است و برنامه های روتینی برای آینده داریم.

اما به نظر می رسد شاید بیماری رستم قاسمی تا حدودی کاهش فشار بر دوش دولت و وزارت راه و شهرسازی برای هرگونه تغییر و تحول و ورود وزیر جدید به این وزارتخانه باشد اما کندی اجرای طرح نهضت ملی مسکن شاید دلیل اصلی تغییر و تحول باشد. زیرا بیش از یک سال از عمر این پروژه می گذرد و تاکنون ۱.۶ میلیون واحد زمین تهیه شده و ۱۹۴ هزار واحد به مرحله فونداسیون رسیده است.

دولت سیزدهم بر اساس قانون تولید و عرضه جهشی مسکن مصوب ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال را در برنامه خود قرار داد. در این برنامه و در ابتدا حدود ۵.۵ میلیون نفر در این طرح ثبت نام کردند که از این تعداد ۳.۶ میلیون نفر تایید شدند. اما با گذشت زمان و با سنگ اندازی هایی که در این جاده ایجاد شد، مشخص شد که این اقدام مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

مجتبی رضاخواه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از جمله نمایندگانی است که بر عزل رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که مشخصا از رئیس جمهور درخواست برکناری وزیر راه و شهرسازی را داشتید، گفت: این روزها حوزه مسکن نتیجه زحمات وزیر راه و شهرسازی را نشان می دهد. به هر حال ما نمایندگان از وزیر راه و شهرسازی می خواهیم سلامتی خود را بازیابد، اما به هر حال وقتی یکی از شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور این بود که سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید می شود، می بینیم که این اقدام هیچگونه ندارد. هر گونه پیشرفتی داشته است

وی ادامه داد: برای جایگزینی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد نمایندگان ما این است که قبل از اینکه نمایندگان از اختیارات قانونی خود برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی استفاده کنند، بهتر است فرد دیگری را تعیین کنیم. .ارائه به وزارت راه و شهرسازی.

در هر صورت اگر استعفای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به هر دلیلی (بیماری یا عملکرد بد) تقدیم دولت شده باشد، بهتر است دولت هر چه زودتر به نتیجه برسد. . که افراد ذکر شده در رسانه ها (نیکزاد و بذرپاش) به عنوان جایگزین سرپرست وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف پیشنهاد می شوند تا اهداف تعیین شده برای این وزارتخانه محقق شود.