میزیتو، ابزار مدیریت پروژه ایرانی


شرکت توسعه استراتژی آرمان ایمن در زمینه توسعه نرم افزار فعال است. احتمالاً شما با محصولات آن به خصوص میزیتو بیشتر از خود شرکت آشنا هستید. این محصول که با موضوع مدیریت کار و پروژه ساخته شده است، رقیبی سرسخت برای خدمات مشابه خارجی مانند آسانا و ترلو است، زیرا رشد آن در بازار ایران چشمگیر بوده و هم اکنون بیش از ۴۵ هزار سازمان، شرکت و تیم ها از خدمات آن استفاده می کنند. در گفتگو با احمد عرب، مدیر فنی و یکی از بنیانگذاران میزیتو، با این محصول بیشتر آشنا شدیم:

میز شما

تیم میزیتو چگونه تشکیل شد؟

در ابتدای کار چهار نفر بودیم که با هم رابطه دوستانه داشتیم و بعداً افراد دیگری به تیم اضافه شدند. در بسیاری از موارد، وظایف افراد با هم تداخل دارند و ما بیشتر کارها را با هم انجام می دهیم، مثلاً کارهای مربوط به بازار یابی و فروش با نظر جمعی برنامه ریزی شده است. تعیین ویژگی های جدید و به روز رسانی برنامه ریزی یکسان است.

چرا قرار گذاشتی؟

قبل از میزیتو مشغول کار پروژه ای بودیم اما پس از مدتی به دلیل مشکلاتی که در پروژه ها وجود داشت، حمایت آنها و عدم پرداخت به موقع مطالبات کارفرمایان به ویژه از سازمان های دولتی تصمیم گرفتیم محصول محور کار کنیم. از طرفی نیاز به برنامه ای داشتیم که بتواند کار را مدیریت کند و به پروژه انسجام بدهد و برای ما مرتبط بود. ما با بسیاری از خدمات مدیریت پروژه کار کردیم، اما آنها به طور کامل نیازها را برآورده نکردند. با توجه به این موارد به این نتیجه رسیدیم که یک سرویس را طراحی و از آن استفاده کنیم و با شناختی که از کاستی های محصولات موجود در بازار داریم، آن را توسعه داده و به محصول تبدیل کنیم.

در آن زمان به جز دو مورد سرویس داخلی خاصی وجود نداشت. طبق بررسی ما، آنها در ارائه خدمات به مشتریان نیز مشکل داشتند و به یک سری ویژگی های جدید با کیفیت نیاز داشتند. طی شش ماه، خدمات داخلی و خارجی را بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کردیم. به دلیل فراوانی انجام کارها در رختخواب شبکه های اجتماعی تصمیم گرفتیم مانند تلگرام و اینستاگرام این سرویس را بر اساس شبکه های اجتماعی تولید کنیم. ویژگی این نوع محصول برقراری تعامل سریع بین افراد و گروه ها می باشد.

Mizito توسط کدام شرکت ها برای رفع نیازها توسعه یافته است؟

Mizito توسط کدام شرکت ها برای رفع نیازها توسعه یافته است؟

بازار هدف اصلی ما شرکت های خصوصی هستند. اکثر این شرکت ها بوروکراسی مشخص سازمان های دولتی را ندارند و ساختار مدیریتی و ارتقای شغلی آنها به گونه ای است که می توانند از خدماتی مانند میزیتو استفاده کنند. این شرکت ها از ابزارهای مختلفی برای مدیریت کار خود استفاده می کنند از جمله حسابداری، مدیریت مشتری، مدیریت اسناد و سیستم های ارتباطی مورد نیاز است. ما ادعا نداریم که همه این موارد را به یکباره ارائه کنیم، بلکه مدعی هستیم که نیازهای اینگونه شرکت ها را در زمینه مدیریت پروژه برآورده می کنیم.

به روز رسانی و ویژگی های جدید Mizito بر چه اساسی تعیین می شود؟

هر فصل ما به روز رسانی های گسترده و کاملی داریم که شامل ویژگی های جدید است. این امکانات با توجه به تحلیل تیم توسعه فنی و نیازهایی که مشتریان بیان می کنند طراحی شده است. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید ارائه‌شده توسط سرویس‌های خارجی را به‌طور مستمر رصد می‌کنیم و در صورت وجود مواردی که با نیاز شرکت‌های ایرانی مطابقت دارد، قصد داریم آن‌ها را اضافه کنیم.

آیا بازار محصولات مدیریت پروژه فعال بود یا باید بازار را گسترش می دادید؟

زمانی که Mizito را راه اندازی کردیم، مفهوم مدیریت پروژه بسیار پیچیده بود. اکثر شرکت های بزرگ و حرفه ای از محصولات خارجی استفاده می کردند یا نرم افزار مخصوص به خود را داشتند. شرکت های دیگر از ابزار خاصی برای مدیریت پروژه استفاده نکردند. در واقع آنها نمی خواستند برای چنین خدماتی هزینه ای بپردازند.

سعی کردیم با تبلیغات و بازاریابی هدفمند به تدریج بازار محصول را گسترش دهیم. تعداد زیادی متن، تصویر و محتوا ویدئو ما آن را در وبلاگ میزیتو تولید و منتشر کردیم تا این مفهوم را توضیح دهیم که هر شرکتی برای مدیریت بهتر و دستیابی به اهداف مالی و سازمانی خود به ابزار مدیریتی نیاز دارد.

شرکت میزیتو

برای بازاریابی چه اقداماتی انجام داده اید؟

در ابتدا، مشتریان ما شرکت های نسبتا کوچکی بودند که بین ۱۰ تا ۵۰ کارمند داشتند. پس از چندین سال، به‌روزرسانی‌های مداوم انجام شد تا میزیتو بتواند نیازهای شرکت‌های بزرگ را پوشش دهد. در حال حاضر نیز شرکت هایی با اندازه بیش از ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر از Mizito استفاده می کنند. امسال شرکت هایی با بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز به جمع مشتریان میزیتو پیوسته اند و ما بدون هیچ مشکلی به آنها خدمات ارائه می دهیم. گام به گام بازار هدف میزیتو در حال گسترش است و در عین حال این برنامه در حال تکامل است تا نیازهای بازار جدید را پوشش دهد.

بازاریابی میزیتو به کندی اما منطقی پیشرفت کرد. تابستان سال گذشته ۲۰ هزار مشتری داشتیم. یعنی ۲۰ هزار تیم، سازمان یا شرکت. تا پایان سال این تعداد به ۳۵۰۰۰ مشتری افزایش یافته بود و اکنون بیش از ۴۵۰۰۰ شرکت از خدمات میزیتو استفاده می کنند. برنامه ما این است که تا پایان سال به بیش از ۷۵ هزار شرکت و سازمان خدمات رسانی کنیم.

در ابتدا چون یک شرکت نرم افزاری بودیم، شرکت های نرم افزاری و فعالان فناوری اطلاعات را هدف قرار دادیم. ما میزیتو را شخصاً به آنها معرفی کردیم تا بازخورد دریافت کرده و از آن برای بهبود محصول استفاده کنیم. پس از مدتی، مخاطبان را بیشتر کردیم و میزیتو را به شرکت های فناوری معرفی کردیم. مهندسان از یک جنس هستند و در درک مفاهیم کار و مدیریت کار زبان مشترکی دارند. این امر باعث می شد تا در مقایسه با سایر لایه ها، محصول به آنها آسانتر معرفی شود.

کرونا چه تاثیری بر گسترش استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه داشته است؟

کرونا و تقاضا برای کار از راه دور باعث شد همه شرکت ها از ابزارهایی برای انجام فعالیت در یک دورکاری turn ابزارهای مدیریت پروژه نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تعداد زیادی از شرکت ها با این سرویس آشنا شده اند. ما از نظر فناوری و مفاهیم مدیریت پروژه از کشورهای دیگر عقب بودیم. نیاز به کار از راه دور در طول دوره کرونا کاتالیزوری بود که باعث شد شرکت ها متوجه شوند که برای مدیریت بهتر کار و دستیابی به اهداف خود به ابزارهای مدیریت پروژه نیاز دارند.

پس از کرونا، گسترش این بازار با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت زیرا در ایران از اتوماسیون های قدیمی استفاده می شد و لازم بود دیدگاه مدیران تغییر کند و به مفاهیم جدید توجه شود. تجربه ای که در دوران تاج و تخت اتفاق افتاد این بینش و توجه را ایجاد کرد.

شروع متوسط

اگر محدودیتی برای برنامه های خارجی وجود ندارد، میزیتو می تواند با آنها رقابت کند؟

اکثر مشتریانی که امسال و اواخر سال گذشته وارد میزیتو شده اند، قبلا از خدمات خارجی استفاده کرده اند. برخی از آنها هیچ محدودیتی برای استفاده از یک سرویس خارجی نداشتند اما ترجیح دادند با Mizito کار کنند. این استقبال دو دلیل دارد. اولاً از نظر هزینه میزیتو بسیار ارزانتر از خدمات خارجی است. ثانیاً، میزیتو یک محصول بومی و داخلی است، زمانی که چنین خدماتی وجود داشته باشد، ما از این سرویس برای حمایت از یکدیگر برای بهبود و ارتقای کارایی و کیفیت شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. ما به مشتریان خود اطمینان می دهیم که از آنجایی که در داخل ایران هستیم، از نظر امنیت بسیار بهتر از سایر خدمات هستیم.

بیشتر توابع سرویس های خارجی در Mizito نیز موجود است، حتی در برخی موارد Mizito عملکردهای بیشتری دارد. خدمات ما با توجه به شرایط کسب و کارهای ایرانی توسعه یافته است و البته قابلیت ارائه به صورت چند زبانه را نیز دارد. این موارد نشان می دهد که اگر تحریم برداشته شود، میزیتو می تواند رقابت کند، هرچند که قطعا رقابت سختی خواهد بود. ما از این رقابت استقبال می کنیم زیرا اگر رقابت نباشد کیفیت بهتر نمی شود.

آیا آماده ورود به بازارهای خارجی هستید؟

در حال حاضر مشتریانی از خارج از کشور داریم. البته بیشتر آنها ایرانیانی هستند که در خارج از کشور کار می کنند. از آنجایی که Mizito به صورت استاندارد طراحی و توسعه یافته است، تغییر یا اضافه کردن زبان های دیگر به آن آسان است. پیشنهادهای زیادی برای همکاری در خارج از کشور داشته ایم اما برای ورود به بازار خارجی باید حرفه ای و حساب شده عمل کرد. ما می خواهیم وارد بازارهای خارجی شویم زیرا در ایران آرام و پیوسته رشد کرده ایم.

نیازهای مالی میزیتو چگونه تامین می شود؟

از درآمد پروژه های شرکت و سپس درآمد خود محصول، میزیتو را پیش بردیم. تاکنون سرمایه جذب نکرده ایم. خوشحالیم که نیازی به افزایش سرمایه پیدا نکردیم.

مهمترین تجربه ای که در میزیتو به دست آوردید چه بود؟

مهمترین تجربه در طراحی این بود که یک طراحی موفق مستلزم نیازسنجی دقیق است. ما روی یک محصول تمرکز کردیم و شما نیازسنجی دقیقی انجام دادید. ما به دنبال محصولی بودیم که نیاز واقعی جامعه باشد. بسیاری از استارت آپ ها به دنبال محصولی هستند که در نگاه اول جذاب باشد اما کاربردی نباشد. محصولی که با نیاز جامعه مطابقت نداشته باشد در فروش دچار مشکل می شود، منابع مالی کافی در اختیار آن قرار نمی گیرد و در نهایت با شکست مواجه می شود.

بهترین تجربه داشتن یک تیم همدل بود که هدفی مشترک را هدف قرار می داد. مهمترین سرمایه شرکت نیروی انسانی متخصص و متعهد است که با مدیریت خوب در کنار هم کار می کنند. تیمی موفق می شود که از همه مهارت ها و استعدادهای افراد استفاده کند و از همه نظرات استفاده کند. ما در میزیتو با مشکلات مالی مواجه بودیم، اما چون همدل بودیم، صبور بودیم و نتیجه گرفتیم.

از نظر رشد، نقش حمایت خوب قابل توجه بود. ما در میزیتو سعی می کنیم در اسرع وقت پاسخگوی مشتریان باشیم. این رویکرد باعث شد تا مشتریان احساس کنند که میزیتو به عنوان یک محصول پویا همیشه آماده پاسخگویی به نیازهای آنهاست.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟