وقتی گرسنه هستید میوه نخورید


رژیم غذایی

تهران (پانا) – یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه بهترین زمان مصرف میوه بعد از ظهر است، گفت: مصرف میوه در هنگام گرسنگی توصیه نمی شود.

به گزارش جام ۲۴ – محمدباقر ملجایی درباره بهترین زمان مصرف میوه ها و نوع مصرف آن گفت: وقتی گروه های غذایی را بر اساس مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی دسته بندی می کنیم، آنها را به چند دسته تقسیم می کنیم؛ به طوری که این گروه ها را بر اساس مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی دسته بندی می کنیم. یک گروه، گروه نان و غلات هستند که منبع خوبی از کربوهیدرات، پروتئین، آهن و همچنین یک سری مواد معدنی مانند پتاسیم هستند.

وی ادامه داد: مقوله دیگری که در تغذیه روی آن تاکید زیادی داریم میوه ها و سبزیجات است. ما به شدت توصیه می کنیم از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. زیرا در طی فرآیندهایی که صورت می گیرد، بافت میوه ها و سبزیجات آسیب دیده و بسیاری از مواد مغذی را از دست می دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه میوه ها می توانند منبع بسیار خوبی از مواد مغذی مانند پتاسیم و آهن باشند، افزود: میوه ها تامین کننده بسیار خوبی برای کربوهیدرات ها و همچنین فیبر هستند که می تواند اثرات بسیار خوبی بر سلامتی داشته باشد. فیبر می تواند از انواع سرطان ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش جلوگیری کند و همچنین این ماده می تواند از بیماری های متابولیک مانند دیابت، کبد چرب، چاقی و … جلوگیری کند.

۶ وعده غذایی در روز بخورید

ملجایی با اشاره به مطالعات جهانی انجام شده در مورد نوع و کمیت تغذیه، اظهار کرد: طبق بررسی های انجام شده در دنیا، کارشناسان معتقدند هر چه تعداد وعده های غذایی ما در روز بیشتر باشد و میزان غذای دریافتی کمتر شود. هر وعده غذایی؛ می تواند کمک کند، بنابراین توصیه می کنیم حداقل شش وعده غذایی در روز بخورید. صبحانه، میان وعده ظهر، ناهار، میان وعده بعد از ظهر، شام و میان وعده آخر شب که معمولا قبل از خواب مصرف می شود.

این متخصص تغذیه درباره زمان و ساعات مصرف این وعده ها نیز گفت: فاصله بین این وعده ها و میان وعده ها معمولا بین دو تا سه ساعت توصیه می شود. یعنی انسان بر اساس شرایط کاری که از خواب بیدار می شود صبحانه می خورد و الان باید دو تا سه ساعت از صبحانه برای خوردن یک میان وعده گذشته باشد که متاسفانه ما ایرانی ها به خصوص آنهایی که کار می کنند رعایت نمی کنیم.

چه غذاهایی را در چه ساعتی بخوریم؟

ملجایی هشدار داد: متأسفانه بسیاری از افراد صبحانه نمی خورند و اگر هم صبحانه می خورند تا ناهار چیزی نمی خورند در حالی که این طولانی شدن زمان صرف غذا یعنی فاصله بین صبحانه و ناهار انسان را به شدت گرسنه می کند. ، و مقدار غذایی که در هر کدام مصرف می شود نوید افزایش می دهد که می تواند خطرناک باشد. همچنین این موضوع می تواند باعث اختلالات گوارشی مانند ریفلاکس شود و در دراز مدت باعث چاقی و اضافه وزن شود.

وی در خصوص زمان مصرف میوه افزود: مصرف میوه معمولا در میان وعده ها توصیه می شود. مطالعات می‌گویند، مثلاً لبنیات را در آخر شب مصرف کنید، زیرا جذب کلسیم بهتر است و حالت نسبتاً خوبی از سیری در طول مدت خواب ایجاد می‌کند. بنابراین مصرف میوه ها در صبح و بعد از ظهر اکیداً توصیه می شود.

ملجایی توصیه کرد: یکی از غذاهایی که اغلب در رژیم غذایی ما از آن غفلت می شود مغز سبزیجات است. مانند بادام، پسته و آجیل. البته برخی از چربی های موجود در مغز سبزیجات می ترسند، اما باید بدانیم که چربی موجود در منابع گیاهی، چربی سالمی است و می توان آن را یک میان وعده خوب دانست.

وی تصریح کرد: اگر به طور مرتب غذا بخوریم، یعنی دو یا سه ساعت فاصله داشته باشیم و همان دانه های سبزی را مصرف کنیم، گرسنگی مفرط را تجربه نمی کنیم.

وقتی گرسنه هستید میوه نخورید

این متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال که آیا مصرف میوه ها در حالت گرسنگی توصیه می شود؟ وی گفت: خیر، زیرا میوه ها به دلیل قندی که دارند ناگهان احساس سیری لحظه ای ایجاد می کنند و به علاوه پس از آن فرد دوباره گرسنه می شود و حتی می توان گفت که فرد گرسنگی بسیار شدیدتری را تجربه می کند. این به دلیل فیزیولوژی و ساختار میوه ها اتفاق می افتد. بنابراین اگر افراد بسیار گرسنه هستند و تمایل به خوردن میوه دارند توصیه می شود علاوه بر میوه از گروه های غلات مانند کراکر گندم کامل، کراکر با قند و چربی کمتر یا آجیل بکارند تا سیر شوند. این میان وعده را نسبتا خوب انجام دهید.

وی تصریح کرد: تاکید ما بر مصرف میوه و سبزی است، اما سبزیجات را اکیدا توصیه می کنیم، زیرا سبزی انرژی کمتری دارد و حالت سیری بسیار خوبی ایجاد می کند، یعنی وقتی پرتقال می خورید نیم ساعت بعد دوباره گرسنه می شوید. . .bebe اما وقتی سالاد میخوری دو سه ساعت احساس سیری میکنی.

ملجایی در پایان تاکید کرد: مصرف سبزیجات بیشتر از میوه ها در رژیم غذایی توصیه می شود. معمولاً در رژیم غذایی قید می کنیم که سه تا پنج واحد سبزی تازه و دو تا چهار واحد میوه مصرف شود. البته بر اساس رژیم غذایی، سن، جنسیت، کالری مورد نیاز، شغل و فعالیت بدنی فرد، این واحدها می توانند متفاوت باشند.