پروتئین های موجود در غذا چیست؟ چرا پروتئین ها مهم هستند؟


پروتئین های موجود در غذا چیست؟ چرا ما به اون احتیاج داریم؟ پروتئین ماده اصلی عملکردی و ساختاری سلول های بدن است. پروتئین از بلوک های ساختمانی کوچکی به نام اسیدهای آمینه ساخته شده است. بدن ما پروتئین را با هضم به اسیدهای آمینه منفرد تجزیه می کند. بدن ما از اسیدهای آمینه برای انجام بسیاری از عملکردهای مختلف و مهم در بدن ما استفاده می کند. نقش آنها در بدن انجام کارهای زیر است:

  1. نگهداری و ترمیم رشد بافت.
  2. ساختار سلول.
  3. تنظیم متابولیسم توسط هورمون ها و آنزیم های ساخته شده از پروتئین.
  4. ماهیچه هایمان را سفت کنیم.
  5. تولید گلبول های سفید برای سیستم ایمنی بدن ما.
  6. انتقال مواد در سراسر بدن به سلول ها.
  7. تعادل مایعات
  8. تعادل pH
  9. عملکرد مغز – برخی از اسیدهای آمینه می توانند به انتقال دهنده های عصبی تبدیل شوند.
  10. تولید انرژی – هر گرم پروتئین ۴ کالری می دهد.
  11. سم زدایی، محافظت آنتی اکسیدانی، دفاع در برابر برخی فلزات سنگین و می تواند به تجزیه مواد شیمیایی و متابولیت های سمی کمک کند.

همانطور که از لیست می بینید، انرژی تنها یکی از بسیاری از عملکردهای پروتئین در بدن ما است. بنابراین پروتئین منبع انرژی است. با این حال، پروتئین تنها منبع انرژی است که نمی تواند در بدن ذخیره شود. به همین دلیل است که شما باید هر روز پروتئین بخورید و چرا درک پروتئین های موجود در غذا برای درک سلامتی مهم است.

غذاهایی که بیشترین پروتئین را دارند

شاید بپرسید بهترین پروتئین برای خوردن چیست؟ پروتئین ها همه یکسان نیستند. هر نوع پروتئین حاوی مجموعه متفاوتی از اسیدهای آمینه است. این بدان معناست که مواد حاوی پروتئین حاوی انواع مختلفی از پروتئین هستند و زمانی که هضم می شوند به مقادیر مختلفی از اسیدهای آمینه منفرد تجزیه می شوند. بنابراین ما واقعاً باید بپرسیم که اسیدهای آمینه موجود در غذاها به جای پروتئین های موجود در غذا چیست. گوشت، تخم‌مرغ ماهی و لبنیات منابع حیوانی اصلی پروتئین هستند. حبوبات، لوبیا، غلات، آجیل، دانه ها و ذرت.

برخی از گروه های غذایی فاقد یا کم اسید آمینه هستند. این امر به ویژه در منابع گیاهی مشهود است. اینها اسیدهای آمینه محدود نامیده می شوند زیرا این اسید آمینه کاهش یافته یا از دست رفته، میزان پروتئین قابل سنتز را “محدود می کند”. درست مثل اسکربل است، اگر همه حروف را نداشته باشید، نمی توانید املای صحیح کلمه ای را که به آن فکر می کنید بنویسید. اگر یک اسید آمینه خاص بیشتر نداشته باشید، نمی توانید بیشتر از آن پروتئین خاص تولید کنید. برای جلوگیری از این امر و اطمینان از داشتن مقدار کافی از هر یک از اسیدهای آمینه مختلف، باید مواد غذایی از منابع پروتئینی مختلف بخوریم و همچنین از بهترین ترکیبات پروتئین در غذا آگاه باشیم.

پروتئین با بدن شما چه می کند؟

بدن می تواند برخی از اسیدهای آمینه را به تنهایی بسازد، اما نه همه آنها. آنهایی که نمی توانید درست کنید، اسیدهای آمینه ضروری نامیده می شوند، زیرا باید آنها را بخورید. اسیدهای آمینه ضروری سریعتر از اسیدهای آمینه غیر ضروری جذب می شوند و بدن شما می خواهد از آنها در اولویت استفاده کند!

هر روز شما باید تقریباً یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کنید، اما این پروتئین باید “کامل” باشد، یعنی تمام آمینو اسیدهای مورد نیاز بدن را تامین کند. از آنجایی که تمام پروتئینی که می خوریم «کامل» نیست، باید مقدار، تنوع و کیفیت پروتئینی را که هر روز می خوریم افزایش دهیم تا این مقدار جبران شود.

نه اسید آمینه ضروری

آنها هیستیدین، ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین نامیده می شوند. به ویژه در تامین انرژی مهم هستند، آنها برای هورمون گلیسین که پیش ساز (ساختمان) هموگلوبین است، مولکولی که اکسیژن را در خون ما در اطراف بدن ما حمل می کند، ضروری هستند.

برای به حداکثر رساندن توانایی بدن ما در استفاده از اسیدهای آمینه، باید ریزمغذی ها را به وعده غذایی خود اضافه کنیم. ریزمغذی هایی که باید همراه با مصرف روزانه پروتئین های کامل مصرف کنیم عبارتند از ویتامین B12، ویتامین C و کروم به علاوه مواد مخفی برای خواب! بنابراین پاسخ به سوال “پروتئین در غذاها چیست؟” می بینیم که نقش مهمی در سلامتی ما دارد و باید روزانه مصرف شود.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/