چای یا قهوه! کدام یک سالمتر است؟ – مشاوره تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! کدام یک سالمتر است؟

قهوه و چای جزء محبوب ترین نوشیدنی های جهان به شمار می روند. در حالتی که این دو برای سلامتی مزایای مشابهی دارند ، اما تفاوتهایی نیز دارند. این مقاله مقایسه بین قهوه و چای سیاه انجام داده و به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام یک را انتخاب کنید.

میزان کافئین

کافئین بسیار مورد مطالعه قرار گرفته است و میزان تحریک بیشتر در مطالعات نشان داده شده است. واقعا از نوشیدنی های رایج از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید آن بر سلامتی انسان بسیار توسعه یافته هستند. میزان کافئین چای یا قهوه ، بسته شدن به زمان دم کردن ، اندازه و یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، با این حال در یک میزان مساوی چای و قهوه ، قهوه دو برابر چای کافئین دارد. مقدار ایمن مصرف کافئین برای انسان 400 میلی گرم گرم در روز در نظر گرفته شده است. یک فنجان 8 اونسی (240 میلی لیتر) قهوه دم کرده است 95 میلی گرم کافئین است که در مقایسه ، این میزان چای سیاه 47 میلی گرم گرم کافئین است.

اگر دانش آموزان در درجه اول برای بررسی تأثیر کافئین بر روی قهوه متمرکز شده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود داشتن مقادیر متفاوتی از این ماده – می توانم مزایای سلامتی مشابه را ارائه دهم. مصرف کافئین احتمال ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ورزشی ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد خطرناک است. کافئین به عنوان یک محرک قدرتمند برای سیستم عصبی مرکزی در بدن عمل می کند ، به همین دلیل یک ماده تقویت کننده برای عملکرد در ورزشگاه می شود.

یک بررسی از 40 مطالعه نشان داد که کافئین را در مقایسه با دارونما مصرف کرد ، 12 درصد نتایج ورزش استقامتی را بهبود بخشید. در مورد تأثیر کافئین در هوشیاری ذهنی ، تحقیق نشان می دهد که عملکرد مغز را در تکالیف ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه که بر روی 48 نفر انجام شد ، یک نوشیدنی 75 و 150 میلی گرم گرم کافئین به یک گروه داده شد ، در نهایت گروهی که این نوشیدنی را وارد کرده بود در گروه با کنترل در زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات پیشرفت کرد. مورد.

برخی مطالعات نیز نشان می دهند که کافئین ممکن است خطر ابتدایی به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. یک بررسی از 9 پژوهش علمی که بر روی 193،473 نفر انجام شده است ، نشان داد که نوشیدن مرتب قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان قابل توجهی تغییر می دهد.

علاوه بر این ، مصرف مقدار متوسط ​​کافئین اثر محافظت در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی دارد.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که به جلوگیری از بروز برخی بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه هر دو آنتی اکسیدان هستند و بیشتر از آن از پلی فنول هاست که به عطر و طعم و همچنین خاصیت آن برای سلامتی کمک می کند می رسد. بسیار از گروه های پلی فنول در چای و قهوه وجود دارند. تی فلاوین و تی روبیژین و کاتچین ها مهمترین اجزاء موجود در چای سیاه هستند ، در حالتی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه جدید آزمایشگاهی نشان داد که تی فلاوین ها و تی روبیژین ها مانع از رشد سلول های سرطانی ریه و روده بزرگ می شوند و در نهایت آنها از بین می برند. مطالعات انجام شده بر روی سلولهای سرطان خون نتایج مشابهی را نشان داد ، که نشان می دهد چای سیاه ممکن است دارای محافظت خاصی در برابر سرطان باشد ، اگر عملیات لازم انجام شود.

از طرف دیگر ، مطالعات آزمایش در مورد خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که خانه CGA به عنوان یک مهار کننده قوی برای رشد سلول های سرطانی عمل می کند و از بدن در برابر دستگاه گوارش دستگاه و کبد محافظت می کند.

مطالعات تکمیلی بر روی انسان و تحقیق مجدد که خواسته است مورد تجزیه قرار گیرد و تجزیه و تحلیل قرار داده اند اند نشان داده شده است که قهوه و چای ممکن است از بدن در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ ، مثانه نیز محافظت شود.

گذشته از فعالیت های آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش میزان بیماری قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیزم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • عامل گشاد کننده عروق: آنها باعث آرامش رگهای خونی می شوند که این امر در جریان فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها تشکیل عروق خونی جدید را که ممکن است سلولهای سرطانی از آنها تغذیه کنند مسدود می کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در رگ های خونی ، حمله قلبی و خطر سکته ایجاد می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74.961 فرد سالم مشخص کرد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلیون لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز ، خطر سکته مغزی را در مقایسه با افرادی که چای ننوشیده بوده است 21٪ کاهش داد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر نیز که بر روی 34،670 زن سالم انجام شد ، نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز ، خطر سکته مغزی را در کنترل با افرادی که قهوه ننوشیده بودند 23٪ کاهش داد.

احتمال افزایش در سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می خواهم به شما انرژی بیشتری بدهم ، اما به روش های مختلف.

اثرات قهوه بر تقویت انرژی

کافئین موجود در قهوه باعث افزایش سطح انرژی شما می شود. کافئین با افزایش سطح دوپامین و بلوکه کردن آدنوزین ، هوشیاری افزایش یافت و خستگی را کاهش داد. دوپامین پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما می توانید از آن استفاده کنید ، که به خواص اعتیاد آوریل قهوه می افزاید. از طرف دیگر ، آدنوزین خاصیت خواب آور است. بنابراین با بلوکه کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

به جز این ، تأثیر قهوه را در میزان انرژی شما باید بدانید که فوراً اتفاق افتاده است. پس از مصرف ، بدن شما طی 45 دقیقه 99٪ کافئین را جذب می کند ، اما پیک میزان غلظت کافئین را در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که چند نفر از افرادی که نیاز به تقویت فوری انرژی دارند ، یک فن قهوه را ترجیح می دهند.

اثرات چای بر تقویت انرژی

اگر چای از کافئین کمتری حاضر است اما سرشار از ال- تیانین است که یک آنتی اکسیدان قدرتمند بوده و مغز نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، ال- تیانین ممکن است با افزایش امواج ولفای مغز شما اثرات ضد استرس ایجاد کند ، این امر به شما در داشتن آرامش کمک می کند. این اثر تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی حالت روحی آرام اما هوشیار به شما می دهد. مطالعات نشان داده اند که مصرف ال- تیانین به کافئین- مانند چای- ممکن است به شما در حفظ هوشیاری ، تمرکز ، توجه و سریع بودن کمک کند. این کاملاً دلیلی است که می تواند تبدیل به چای تقویت کننده انرژی و آرامبخش تر از قهوه شود.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

به دلیل غلبه زیاد کافئین ، قهوه ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند. کافئین ممکن است تعداد کالری هایی که می سوزانید را 13-3٪ افزایش داده و این تاثیر را به مدت 3 ساعت پس از مصرف حفظ کرده است ، این امر باعث می شود که 150-79 کالری بیشتر سوزانده شود.

همچنین قهوه با مهار تولید سلولهای چربی با خاصیت چربی سوزی در ارتباط است. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک نسبت داده اند. یک مطالعه بر روی 455 نفر گزارش داد که مصرف منظم قهوه با کاهش بافت چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابهی که از بررسی 12 مطالعه به دست آمد ، نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موشها کمک می کند.

از طرف دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند تی فلاوین نیز در کاهش وزن نقش دارند. طبق گزارش ها تی فلاوین ها لیپاز پانکراس را مهار می کنند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات انجام شده بر روی موش صحرایی نشان می دهد که پلی فنول های چای ممکن است غلظت چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی زمانی که پرچرب می خورد.

کدام یک از دیگر بهتر است؟

اگر قهوه با عوارض جانبی چندین و چند بار نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیق نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

گرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، قهوه و چای سیاه هر دو منبع عالی این ترکیبات مهم هستند که احتمالاً در برابر شرایط مختلف از جمله بیماری قلبی و برخی از انواع سرطان از بدن محافظت می کنند.

سایر ادعاهای منسوب به قهوه شامل حفاظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از طرف دیگر ، چای ممکن است از بدن در برابر کرم خوردگی دندان ، سنگ همه و آرتروز محافظت کند.

قهوه از مقدار کافئین بالاتری نسبت به چای جدید است ، که ممکن است برای کسانی باشد که به دنبال افزایش فوری انرژی مفید باشند. اما ممکن است ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

همچنین به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف زیاد قهوه ممکن است به وابستگی یا اعتیاد تبدیل شود. اگر نسبت به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است بهتری انتخاب شود. چای را از ال- تیانین است که در عین هوشیاری ، آرامش در شما می شود.

علاوه بر این شما می توانید به سراغ گزینه های بدون کافئین بروید که شامل سایر نوشیدنی ها و دمنوش های گیاهی است که به طور طبیعی فاقد کافئین هستند ، باشید. درست است که آنها مزایای مشابه را ارائه نمی دهند ، اما حتماً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه از طریق فرآیندهای مختلف متابولیکی به کاهش وزن کمک کرده و از بدن در برابر برخی از بیماریهای مزمن محافظت می کنند. به مقدار ، مقدار زیاد کافئین قهوه ممکن است باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالتی که کام کافئین و ال- تیانین در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ، با رعایت اعتدال سالم و بی خطر هستند ، آیا ممکن است به ترجیح شخصی یا حساسیت شما به کافئین میزان مصرف آنها افزایش یابد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید