چگونه با کمبود مواد معدنی در کودکان بین ۱۲ تا ۱۵ سال مبارزه کنیم؟

دغدغه اصلی والدین شاغل به ویژه مادران این است که آیا در سنین نوجوانی یا نوجوانی او غذای سالم می خورد یا خیر؟ مادران شاغل اغلب مملو از این گناه هستند.

در حالی که تمام تلاش ها برای اطمینان از ایجاد عادات غذایی سالم در کودک انجام می شود، چیزی که والدین تمایل دارند فراموش کنند این است که کودکان با تقلید یاد می گیرند. آنها چیزهایی را که در اطراف خود درک می کنند انجام می دهند و می گویند.

بنابراین، اگر شما سالم غذا نمی خورید، کودک شما به طور جادویی شروع به غذا خوردن نمی کند. هیچ جادویی در کار نیست. الان مشکل رو دیدی؟ من مطمئن هستم که شما انجام دادید. بیایید قدم به قدم پیش برویم.

حوزه مشکل: شناسایی مشکل!

تشکیل خانواده هسته‌ای، والدین شاغل، فرزندانی که توسط پرستار بچه‌ها بزرگ شده‌اند – همگی مشکل را افزایش می‌دهند.

دلایل: متعدد! از سن کودک گرفته تا دایه هایی که نمی توانستند اهمیتی بدهند.

نتیجه: کودکان پیش از نوجوانی که در حال رشد هستند از این فرصت استفاده می کنند تا غذاهایی را که سرشار از همه چیز هستند – از نمک و شکر گرفته تا روغن – بچشند.

راه حل: راهی سالم برای لذت های مغذی و خوشمزه!

عمل خوب متعادل کردن تغذیه و خوش طعمی در اینجا لازم است. از آنجایی که رژیم غذایی ناسالم می تواند منجر به کمبودهای مختلف در کودکان در حال رشد شود، در اینجا به طور خاص در مورد کمبود مواد معدنی در کودکان صحبت می کنیم.

کمبود مواد معدنی در رشد کودکان به خصوص در این دوران شایع است.

چرا؟

انتخاب های غذایی ناسالم…

اما قبل از بررسی کمبودها، بیایید بیشتر در مورد مواد معدنی و چرایی اهمیت آنها برای سلامت کلی ما مطالعه کنیم.

مواد معدنی – تعریف، و اهمیت آن!

مواد معدنیطبق تعریف مؤسسه ملی بهداشت، دفتر مکمل های غذایی، عناصری هستند که روی زمین و در غذای ما یافت می شوند و بدن ما برای رشد و عملکرد مناسب به آنها نیاز دارد.

بیایید نگاهی به مواد معدنی بیاندازیم که اساساً مسئول سلامت کلی کودک شما هستند.

مواد معدنی عبارتند از – آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، سدیم، کلرید، منیزیم، روی، ید، کروم، فلوراید، منگنز و غیره..

چه غذاهایی سرشار از مواد معدنی هستند؟ در حالی که مواد معدنی و عناصر کمیاب در بسیاری از غذاها یافت می شود – عمدتاً مواد معدنی در این مواد غذایی یافت می شود.

  • گوشت

  • ماهی

  • غلات

  • شیر و لبنیات

  • میوه ها و سبزیجات

  • آجیل

جالب اینجاست که کمبود مواد معدنی فقط به دلیل عادات غذایی ناسالم نیست. علت اصلی دیگر کمبود مواد معدنی در کودکان در حال رشد این است که اکثر خانواده ها یا گیاهخوار هستند یا وگان. در حالی که گیاهخواری یا وگان بودن به نوعی خوب است، اما می تواند به کمبودهایی نیز منجر شود.

اما چرا مواد معدنی برای رشد ما مهم هستند؟ مواد معدنی سه عملکرد اساسی در بدن ما دارند:

  1. مواد معدنی به تقویت استخوان ها و دندان های ما کمک می کنند.

  2. مواد معدنی همچنین به تبدیل غذایی که می خورید به انرژی کمک می کند.

  3. آخرین و البته نه کم اهمیت ترین، مواد معدنی، مایعات بدن را در داخل و خارج سلول ها کنترل می کنند.

ما یاد گرفتیم که مواد معدنی چیست و اهمیت آنها چیست، حالا بیایید بفهمیم کمبودهای معدنی چیست و چگونه بر آنها غلبه کنیم؟

قبل از اینکه جلوتر برویم، درک این نکته مهم است که هر کمبودی، اعم از مواد معدنی یا ویتامین، در یک دوره زمانی رخ می دهد. دلیل آن می تواند هر چیزی باشد – برخی از موارد رایج عبارتند از – مشکل در جذب مواد معدنی از غذایی که می خورید، کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، و افزایش نیاز به این ماده معدنی.

چگونه می توانید شناسایی کمبودهای معدنی در فرزندان شما؟

برخی از مشکلات رایج سلامتی ناشی از کمبود مواد معدنی عبارتند از – خستگی مفرط یا خستگی. کاهش ایمنی؛ و استخوان های ضعیف

وقتی کودک در حال رشد از خستگی شکایت می کند، آن را بهانه ای برای بیرون نرفتن برای بازی نادیده نگیرید. ممکن است کمبود مواد معدنی در بازی وجود داشته باشد.

همچنین درک کمبود مواد معدنی در پنج دسته اصلی مهم است و هر دسته علائمی دارد که به پزشک کمک می کند تا کمبود مواد معدنی صحیح را شناسایی کند. دسته بندی ها شامل –

  1. کلسیم

  2. پتاسیم

  3. اهن

  4. منیزیم

  5. فلز روی

در حالی که علائم ممکن است بر اساس کمبود یک ماده معدنی خاص متفاوت باشد، شدت علائم نیز بسته به میزان کمبود متفاوت است. برخی از علائم رایج کمبود مواد معدنی عبارتند از:

  1. نفخ یا معمولاً به عنوان درد شکم یا یبوست شناخته می شود

  2. شما همچنین می توانید اسهال یا حرکت شل را تجربه کنید

  3. کاهش ایمنی یکی دیگر از علائم رایج کمبود مواد معدنی است

  4. از دست دادن اشتها نباید ساده گرفته شود زیرا یکی از علائم رایج هر نوع کمبود مواد معدنی است.

  5. گرفتگی عضلات، بی حسی یا گزگز در اندام ها یکی دیگر از علائم رایج کمبود مواد معدنی است.

علائم دیگر شامل ضعف، خستگی، حالت تهوع و استفراغ علاوه بر تمرکز ضعیف است.

با کمبود مواد معدنی در کودک در حال رشد خود با مکمل کردن رژیم غذایی ناسالم او با یک رژیم سالم مبارزه کنید.

  1. به جای نوشابه یا نوشابه، اسموتی – هم سبزیجات و هم میوه – به آن‌ها بدهید که آسان و مملو از سلامت و طعم هستند.

  2. به جای آب میوه های کنسرو شده میوه های تازه بدهید یا می توانید بستنی با میوه های تازه درست کنید – بچه ها صرف نظر از سن آنها را دوست دارند.

  3. سبزیجات برگ سبز را در رژیم غذایی خود بگنجانید – سبزیجات سبز نمی خورند – همه سبزیجات را بخارپز کنید، آنها را در خمیر ورز دهید و پارانتا یا حتی روتیس خوشمزه درست کنید.

  4. آجیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. می توانید آجیل ها را خرد کرده و در اسموتی های خود استفاده کنید.

  5. فرنی را با جو، گندم شکسته درست کنید، روی آن آجیل و میوه های خشک را اضافه کنید.

  6. مصرف شکر را با جایگزین کردن آن با عسل یا دمنوش در مقادیر محدود کاهش دهید.

با این چند مرحله می توانید از کمبود مواد معدنی در کودک در حال رشد خود جلوگیری کنید، با این حال، اگر علائم شدید هستند، برای راهنمایی آگاهانه به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر