کافئین بلوز

خوب، می دانم که این مقاله محبوب نخواهد بود. بسیاری از ما آنقدر به کافئین معتاد هستیم که نمی خواهیم در مورد آن بدانیم. من این را می نویسم زیرا وقتی “کافئین بلوز” اثر استفن چرنیسکه ام اس منتشر شد، تازه می دانستم که باید آن را بخوانم. چندین سال پیش متوجه شدم که قهوه بسیار بدتر از آن چیزی است که به ما گفته شده بود، زیرا متوجه شدم که در عرض ده تا بیست دقیقه پس از مصرف کاپوچینو، درد مفاصل در مچ دستم احساس می شود!

این کتاب نه تنها به من گفت که قهوه چقدر بد است – بلکه به من گفت که وقتی به مدت دو ماه کاملاً بدون کافئین بودم، چقدر احساس خوبی خواهم داشت. به نوعی، این کتاب من را با امتحان کردنش فروخت. و درست بود! به عنوان مثال، من دیگر آن احساس تخلیه را که گاهی اوقات صبح ها داشتم، ندارم.

این یکی از بهترین کتاب های سلامتی است که تا به حال خوانده ام. این توسط استفان چرنیسک که یک متخصص تغذیه بالینی است نوشته شده است. خواندن “کافئین بلوز” فوق العاده آسان و متقاعد کننده است. پس از خواندن آن متوجه شدم که کافئین به ما انرژی نمی دهد. در واقع، علت اصلی کمبود انرژی است. با این حال، او توضیح می دهد که این دارو به قدری قوی است که فرد باید قبل از اینکه متوجه تفاوت شود، سه هفته تا دو ماه بدون کافئین مصرف کند. و چند نفر از ما تا به حال این کار را انجام داده ایم؟ به سختی کسی.

هنگامی که چرنیسک اطلاعات زیادی را در مورد کافئین جستجو می کرد، متوجه شد که آگاهانه یا ناخودآگاه تقریباً هر محققی از این فرض شروع می کند که کافئین خوب است. چرا؟ احتمالاً به این دلیل که خودشان به کافئین وابسته بودند.

کافئین در قهوه، چای، شکلات، کولا، چاپاچاپ، بسیاری از نوشابه‌های گازدار، برخی داروها، بیشتر نوشیدنی‌های انرژی‌زا و گوارانا وجود دارد.

یک فنجان ۶ اونس از:

قهوه پرکولات حدود ۱۲۰ میلی گرم کافئین دارد

چای سیاه حدود ۷۰ میلی گرم کافئین دارد

چای سبز حدود ۳۵ میلی گرم کافئین دارد

کولاهای پیشرو ۴۵ میلی گرم کافئین

شبنم کوهی ۵۴ میلی گرم کافئین

دم کرده بدون کافئین ۵ میلی گرم کافئین دارد

شکلات شیری ۶ میلی گرم در هر اونس دارد

شکلات پخت ۳۵ میلی گرم در هر اونس است.

کافئین توسط بیش از هشتاد گونه گیاهی تولید می شود. دلیل ممکن است زنده ماندن باشد. همانطور که مشخص است، کافئین یک سم بیولوژیکی است که توسط گیاهان به عنوان یک آفت کش استفاده می شود.

کافئین صرفاً به دلیل استفاده گسترده از آن بی ضرر در نظر گرفته می شود.

یک بروشور در بیمارستان ها و سایر حوزه های مرتبط با پزشکی موجود است: “آنچه باید درباره کافئین بدانید” که توسط شورای اطلاعات بین المللی غذا (IFIC) در واشنگتن دی سی منتشر شده است. پس از تماس های تلفنی فراوان، چرنیسک سرانجام فهرستی از “حامیان” IFIC دریافت کرد. این لیست شامل پپسی، کوکاکولا، M&M، Nutrasweet، Nestle و Hershey بود که همگی در نوشیدنی ها و غذاهای خود کافئین دارند. شرکای IFIC شامل گروه هایی مانند انجمن ملی پرستاران اطفال و واحد بررسی تبلیغات کودکان شورای دفتر تجارت بهتر است. این بروشور می گوید که “کافئین به طور معمول در عرض چند ساعت پس از مصرف دفع می شود”. در واقع فقط ۱ درصد دفع می شود. ۹۹ درصد باقیمانده باید توسط کبد سم زدایی شود.

سم زدایی یک فنجان قهوه ممکن است تا ۱۲ ساعت طول بکشد.

بسیاری از مطالعات در مورد قهوه و فشار خون ناقص بودند، زیرا مطالعات آزمایشی فقط برای یک یا دو هفته از قهوه خارج شد. هفته ها بیشتر از این زمان طول می کشد تا سطح هورمون استرس بدن به حالت عادی برگردد.

“نیمه عمر” یک دارو زمانی است که بدن طول می کشد تا نیمی از دوز دارو را خارج کند. کافئین یک دارو است. نیمه عمر یک دوز کافئین از سه تا دوازده ساعت متغیر است.

کافئین بدن شما را دچار استرس می کند. نشان داده شده است که یک دوز ۲۵۰ میلی گرمی کافئین (معادل حدود ۲.۵ فنجان شش اونس قهوه) سطح هورمون استرس اپی نفرین (آدرنالین) را تا ۲۰۰ درصد افزایش می دهد.

کافئین یک واکنش کلاسیک جنگ یا گریز را تحریک می کند. پاسخ جنگ یا گریز برای رویدادهایی طراحی شده است که فقط گهگاهی اتفاق می‌افتند (مانند شیری که شما را تعقیب می‌کند). حالا هر روز با کافئین بدنمون رو درگیر جنگ یا گریز میکنیم!!! از آنجایی که ما در جامعه هستیم، به شیوه جنگ یا گریز پاسخ نمی دهیم. در عوض ممکن است اتفاقات دیگری بیفتد. به عنوان مثال، قند و چربی بدون استفاده در جریان خون ریخته می شوند. شکر استرس بیشتری ایجاد می کند. چربی رگ ها را مسدود می کند. سیستم گوارش کند یا خاموش می شود.

کافئین نه تنها اعتیادآور است، بلکه سایر اعتیادها به موادی مانند نیکوتین را نیز تشویق می کند.

کافئین به شما انرژی نمی دهد. سیستم عصبی و آدرنال شما را تحریک می کند. این انرژی نیست، استرس است. تصور کنید برای دریافت وام به بانک می روید. افسر وام با وام شما موافقت می کند. اما وقتی بانک را ترک می‌کنید متوجه ریز چاپ می‌شوید – وام باید با بهره ۷۵% بازپرداخت شود! “انرژی” ای که فکر می کنید از کافئین می گیرید در واقع فقط وام از غده فوق کلیوی و کبد است و بهره ای که باید بپردازید بسیار زیاد است.

استرس عامل اصلی اختلالاتی مانند اضطراب، بی خوابی، افسردگی، زخم معده، آرتریت روماتوئید، سردرد، هیپوگلیسمی، آسم، تبخال، فشار خون بالا و بیماری قلبی است. و با این حال بیمارستان ها قهوه و چای می دهند که بدن شما را تحت فشار قرار می دهد!!!

DHEA هورمون سرزندگی ماست. کاهش سطح DHEA یکی از دلایل پیری است. مصرف کافئین منجر به کمبود DHEA می شود.

کافئین تقریباً در همه افراد آستانه استرس را کاهش می دهد. یعنی اگر کافئین مصرف کرده باشید، تحمل استرس عاطفی برای شما راحت تر خواهد بود. (بنابراین، هنگامی که تحقیقاتی انجام می شود که نشان می دهد کافئین چقدر ایمن است، هر آزمودنی که تحت استرس قابل توجهی باشد از مطالعه حذف می شود).

کافئین در ایجاد زخم و سندرم روده تحریک پذیر نقش دارد: گابا در دستگاه روده تولید می شود، جایی که اضطراب و استرس را آرام می کند. کافئین متابولیسم طبیعی GABA را مختل می کند.

کافئین خواب را مختل می کند. خواب عمیق برای سلامتی بسیار مهم است. وقتی کافئین در جریان خون شما وجود دارد، بعید است که خواب عمیق را تجربه کنید!

کافئین در هر زمانی از روز می تواند باعث مشکلات خواب شود، به خصوص اگر تحت استرس هستید.

سوءتغذیه یکی از مشخص ترین اثرات مصرف همیشگی کافئین است.

یک فنجان قهوه می تواند جذب آهن از یک وعده غذایی را تا ۷۵ درصد کاهش دهد.

افراد نسبت به اثرات اضطراب آور کافئین تحمل نمی کنند. در عوض، افراد به سادگی به احساسات استرس، تحریک پذیری و پرخاشگری ناشی از دارو عادت می کنند.

کافئین به روش های کاملاً مشخص به افسردگی کمک می کند. این به ویژه به دلیل اثر ترک است که می تواند باعث سردرد، افسردگی و خستگی شود، حتی در افراد سبک (ص. ۱۱۱). چرنیسک گزارش داد که ۹۰ درصد از افرادی که به او مراجعه کردند و از افسردگی رنج می بردند و به مدت ۲ ماه کافئین را به طور کامل ترک کردند، گزارش دادند که افسردگی آنها برطرف شده است!

اگر اهل نوشیدن قهوه (یا چای یا کولا) هستید، ممکن است فکر کنید: “خب، من قهوه می‌نوشم و افسرده نیستم.” لازم به ذکر است که همه افراد متفاوت هستند و همچنین افسردگی می تواند ظریف باشد. در سرتاسر کتاب، چرنیسک پیشنهاد می‌کند که تا زمانی که زندگی بدون کافئین را تجربه نکنید (که دو ماه طول می‌کشد) هرگز از تأثیر کامل این دارو بر روی شما نخواهید فهمید. در طول سال‌ها، چرنیسکه پاسخ‌های مشابهی را از صدها مشتری شنیده است: “وای، من هرگز نفهمیدم که کافئین مرا تا این حد ساخته است (یکی را انتخاب کنید: مضطرب، افسرده، تحریک‌پذیر).

دانش‌آموزان در سراسر جهان نه تنها برای بیدار ماندن از کافئین استفاده می‌کنند، بلکه معتقدند این دارو عملکرد آنها را در امتحانات بهبود می‌بخشد. با این حال، تحقیقات جامع نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین (یک فنجان قهوه، دو فنجان کولا) می‌تواند باعث کاهش قابل توجهی در یادآوری و استدلال شود.

وقتی افراد آرام هستند و کافئین به آنها داده می شود، کافئین فشار خون را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد. اما چند نفر آرامش دارند؟ زمانی که افراد استرس دارند و به آنها کافئین داده می شود، فشار خون به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

زنانی که بیش از ۲۴ اونس قهوه (۶ فنجان متوسط) در روز مصرف می کنند، تقریبا دو برابر بیشتر از افرادی که قهوه نمی نوشند، در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. افرادی که قهوه می‌نوشند با کلسترول بالا بیش از هفت برابر خطر حمله قلبی دارند، در حالی که افرادی که قهوه می‌نوشند هجده برابر افرادی که قهوه نمی‌نوشند، خطر حمله قلبی دارند!

کافئین منابع تیامین و سایر ویتامین های B، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و روی را کاهش می دهد.

کافئین از دست دادن کلسیم و خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد.

در یک مطالعه بزرگ، خطر شکستگی لگن برای زنانی که بیشترین مصرف کافئین را داشتند، ۳۰۰ درصد بیشتر از گروهی بود که کافئین کم مصرف می کردند یا اصلاً کافئین مصرف نمی کردند.

به چالش کشیدن! اکثر مردم نمی دانند که زندگی بدون پس زمینه کافئین و هورمون های استرس در رگ های آنها چگونه خواهد بود. حتی اگر فقط چند فنجان قهوه می نوشید، به احتمال زیاد شخصیت شما به گونه ای تحت تاثیر قرار می گیرد که ممکن است برای ارتباط شما با کافئین بسیار ظریف باشد. من می خواهم شما را تشویق کنم که یک دوره آزمایشی بدون کافئین انجام دهید. تو مدیون خودت هستی

«بوقلمون سرد» نرو. برای جلوگیری از سردرد و غیره هنگام ترک کافئین، Cherniske توصیه می‌کند تا شش هفته زمان بگذارید تا آن را ترک کنید. همان تعداد فنجان را بنوشید، اما هر هفته قدرت یا مقدار هر فنجان را کاهش دهید.

اطلاعات بسیار بیشتری در این کتاب بسیار آسان و بسیار جالب وجود دارد. ۴۴۰ صفحه. این کتاب را بخوانید و دیگر نیازی به صرف هزینه زیاد برای مکمل ها نخواهید داشت!

حق چاپ ©: Stephanie Relfe – 2001

در صورت تصدیق نویسنده و نقل قول و پیوند به www.relfe.com، اجازه استفاده از این مقاله به طور کامل یا جزئی داده شده است.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر