کاهش وزن و عدم تعادل هورمونی ۱


خیلی از اوقات خانم هایی که برای پروسه کاهش وزن مراجعه می کنند ، از استپ وزنیشون شدیدا شاکی آن !! میگن ما همه کار کردند ولی این چند کیلوی باقی مانده نمیره. غالبا وقتی بررسیشون میکنیم می بینیم یسری مشکلات هورمونی دارن. درواقع اگر بخام خلاصه بهتون بگم ما با مشکل عدم تعادل در 4 هورمون: استروژن ، انسولین ، کورتیزول ، آدیپونکتین میتونیم روبرو بشیم. امروز درباره عدم تعادل استروژن حرف بزنیم.

عدم تعادل و بالا بودن استروژن در خون با اثر بر اندام باعث ایجاد روند کاهش وزن می شود ، و درواقع حتی نوع چاقی زنانه (شکل گلابی) رو مرتبط با این هورمون میدونن. خب حالا سوال اینه چجوری ما باید تعادل هورمونی رو برقرار کنیم. یکی از راه های اصلی دریافت کافی فیبره.

وقتی مطالعات بزرگ متاآنالیز رو بررسی می کنیم. می بینیم فیبر تونسته روی گیرنده های استروژنی اثر بزاره و حتی از سرطان مثل سرطان پستان ، آندومتر و… حمله کنه. با مصرف و دریافت مناسب فیبر ، با اثر بر گیرنده های استروژن ، استروژن در گردش بدن رو کاهش میدیم.

هممون میدونیم از منابع اصلی فیبر سبزیجات و حبوبات هستی بویژه سبزیجات گروه کلم (کلم بروکلی ، گل کلم ، جوانه بروکسل و غیره) و مواردی که تخم کتان و چیا که خیلی مورد نیاز منن بود ((برای کلم باید حواسمون به بیماری های تیروئیدی باشه)) .) ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

خب! برای خانم ها روزانه بین ۲۵ تا ۴۰ گرم فیبر هدف مناسب (نکته: حواستون باشه سبزیجات بویژه گروه کلم ممکن است باعث نفخ بشن ، استفاده از کپسولای کربوگل و آب کافی نوشیدن برای این قضیه میتونه مناسب باشه!)

برای استفاده از این ایده یه میان وعده خوشمزه بهتون پیشنهاد می کنم که فوق العادس و میتونه بصورت کنونی فیبر مورد نیاز روتون بگیر:

کلم بروکلی (۲ فنجون): ۵ گرم

گل کلم (۲ فنجون): ۴ ٫ ۵۵ گرم

بروکسل (۲ فنجون): ۸ گرم

تخم چیا (۲ قاشق غذاخوری): ۷ گرم

تخم کتان (۲ قاشق غذاخوری): ۸ گرم

توت یا تمشک (۱ فنجون): ۸ گرم

دوست داشتید میتونید یک قاشق مربا خوری سرکه سیب یا روغن زیتون به این سالاد اضافه کنید…

حالا شما بما بگید آیا به این فکر کردید که هر روز چقدر فیبر می گیرید؟ منبع مورد علاقتون برای فیبر چیه و چجوری روزانه دریافت کنید؟

موفق و سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید