گزارش علت ترکیدگی لاستیک هواپیما و آسیب به موتور پرواز منتشر شده است


سطح

تهران (پانا) – دفتر حوادث و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری پس از افزایش ایرادات فنی هواپیما و البته تکرار یک نقص فنی خاص مانند ترکیدن لاستیک هواپیما گزارشی منتشر کرد. که بر اساس آن توصیه هایی به شرکت های هواپیمایی، فرودگاه ها و موسسات تعمیراتی صادر کرد و برای جلوگیری از تکرار این حوادث، تعمیر و نگهداری اعلام شد.

به گزارش ایسنا، در ماه های گذشته به نظر می رسد نقص فنی هواپیماهای مسافربری در فرودگاه های کشور بیش از پیش باشد، هرچند محمد محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – در این خصوص گفت: نقص فنی به عوامل مختلفی بستگی دارد. . که نرم افزارهای مختلف هستند سوابق و همان اطلاعاتی که برای هواپیما موجود است توسط سازمان هواپیمایی ثبت و کنترل و در سایت سازمان بارگذاری و اعلام می شود. به همین دلیل است که رسانه ها و مردم از این موارد مطلع می شوند.

وی افزود: موضوع ترکیدگی لاستیک هواپیما به صورت ویژه بررسی شد و امروز گزارش آن را منتشر می کنیم.

عصر امروز (شنبه) این گزارش با عنوان «حوادث ترکیدگی لاستیک و آسیب به موتورهای پرواز در فرودگاه مشهد» منتشر شده است که در آن آمده است: «با احترام؛ پس از دریافت اطلاعاتی مبنی بر ترکیدگی لاستیک هواپیما و گاه آسیب دیدن موتورهای آنها در مشهد. فرودگاه با توجه به ورود قطعات لاستیک هواپیما به داخل موتور، دفتر بررسی سانحه و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری پس از بررسی ایمنی، اطلاعات مربوطه را جمع آوری کرد و بنا به مناسبت خود در باند فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد ۱۳L-31R مشهد، پس از بررسی های ایمنی. در این راستا و مطالعه اطلاعات رویدادها، به منظور جلوگیری از حوادث مشابه، توصیه های ایمنی لازم را صادر می کند.

در ابتدای این گزارش درباره تاریخچه رویدادها به شرح زیر توضیح داده شده است: «سازمان هواپیمایی کشوری دارای سامانه ثبت اطلاعات سوانح و حوادث است و کلیه شرکت های ارائه دهنده خدمات هوانوردی با رعایت مقررات گزارش ایمنی. وقایع کشور را که در این سامانه ثبت و ثبت می شود به سازمان اطلاع داد.با مراجعه به این سامانه رویدادهای مختلف مربوط به ترکیدگی لاستیک هواپیما در فرودگاه مشهد ثبت شد.البته سابقه انفجار لاستیک هواپیما به ندرت در فرودگاه مشهد مشاهده شده است. فرودگاه هایی مانند مهرآباد، شیراز، ماهشهر و … اما تعداد آنها در فرودگاه مشهد بیشتر است که این موضوع ممکن است ناشی از ترافیک زیاد فرودگاه، حجم بالای مسافران، دما و ارتفاع فرودگاه به عنوان یکی از عوامل موثر باشد. وقایع مختلف ذکر شده با توجه به اطلاعات آن پرواز نتیجه خاص خود را دارند و ممکن است نتیجه یکسانی نداشته باشند، اما در در این تحقیق سعی شد با تمرکز بر نقاط مشترک به یافته های امنیتی لازم برسیم. لازم به ذکر است با توجه به اتفاقات قبلی، با هماهنگی های انجام شده بین سازمان و فرودگاه مذکور مقرر شد بازدید از باند دو برابر شود و همچنین به شرکت های هواپیمایی اعلام شود محدودیت وزن برخاست هواپیماها را اعمال کنند. و نحوه مراقبت از چرخ ها

دفتر بررسی سوانح و سوانح سازمان هواپیمایی کشوری همچنین بر کیفیت ساخت، نگهداری و تعمیرات تاکید کرد که بر اساس بررسی مدارک مربوطه مشخص شد در این حوادث انواع محصولات کارخانجات مشاهده شده است. که محصولات شرکت گوهر ایرانیان (صنایع بنی هاشم)، بریجستون، دانلوپ، گودیر، میشلین و …. بنابراین موضوع کارخانه و مواد تولیدی متمرکز نبود.

چرخ‌ها و لاستیک‌های هواپیما قطعات عمر طولانی (LLP) نیستند و در هنگام استفاده فرسوده و تعویض می‌شوند. این چرخ ها را می توان به عنوان تولید جدید (New) یا اصلاح شده (Recap) استفاده کرد و تعداد پرواز آنها از ۲۰۰ تا ۱۰۰ چرخه متغیر است. تاریخچه این اتفاقات نشان می دهد که برخی از چرخ های جدید و برخی چرخ های اورهال شده در این رویدادها آسیب دیده اند که این امر باعث می شود که شرایط خارجی بر لاستیک ها تأثیر بگذارد. در بازدید سرزده از چرخ های هواپیماهای خارجی و داخلی در فرودگاه مشهد مشخص شد که کیفیت چرخ ها کاملاً متفاوت است که نشان می دهد تهیه لاستیک از منابع معتبر و مستقیم از سازنده و بازدید طبق استانداردهای کارخانه می باشد. . شرط مهمی برای کار مناسب آنهاست. .

در بخشی دیگر از این گزارش به شرایط عملیاتی این هواپیما می پردازد که در این زمینه آمده است: «تعداد زیادی از این حوادث در هنگام خزیدن هواپیما برای پرواز (قبل از برخاستن) و با سرعت زیاد روی باند فرودگاه رخ داده است. هواپیما و چرخ هایی که خلبانان باید طبق دستورالعمل انجام دهند، پرواز کردند و به دلیل وزن زیاد هواپیما در این مرحله، خلبان مجبور شد برای سوزاندن سوخت و کاهش وزن هواپیما، ارتفاع ثابتی را حفظ کند. در برخی از پروازهای خارجی و داخلی مشاهده شد که برای سوخت گیری کمتر در ایستگاه های خارجی و یا صرفه جویی در زمان در ایستگاه های مقصد، خلبانان درخواست حمل سوخت اضافی برای مسیر بعدی (Felo Tankering) می کردند که این رفتار در صورت حداکثر مجاز غیرقانونی نیست. وزن هواپیما رعایت می شود شرایط گرم و ارتفاع زیاد فرودگاه های کشور تاثیر مستقیمی بر وقوع حوادثی دارد که علاوه بر وقوع این حوادث خطری برای موتور هواپیماها نیز محسوب می شود. زمان خنک شدن چرخ ها و توجه خلبانان به دمای ترمزها نکته بسیار مهمی است که شرکت های هواپیمایی باید به آن توجه کنند. برخی ایرلاین ها برای جلوگیری از آسیب دیدن موتورها و هواپیماها محدودیت هایی مانند کاهش تعداد مسافران و شرایط ویژه عملیاتی را در نظر گرفته اند.

در ادامه این گزارش درباره اطلاعات عملیاتی فرودگاه مشهد توضیح داده شده است که فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران اداره می شود. این فرودگاه یکی از شلوغ ترین فرودگاه های کشور است که پروازهای داخلی و خارجی را انجام می دهد. این فرودگاه تاکنون بر اساس الزامات جدید آیین نامه فرودگاهی سازمان هواپیمایی کشوری موفق به دریافت گواهینامه فرودگاهی نشده است که دفاتر کنترل این سازمان در نظر دارند پس از طی مراحل قانونی، صدور گواهینامه فرودگاهی را در دستور کار خود قرار دهند. تکمیل. فرآیندهای قانونی این فرودگاه دارای دو باند با سازه آسفالتی در جهت چپ و راست ۳۱-۱۳ است و سیستم ILS برای باند ۱۳l-31R که قرار است باند اصلی و غالب فرودگاه مشهد باشد در نظر گرفته شده است. به دلیل نزدیک بودن باند R13-31l به ساختمان های فرودگاه و همچنین موانع پروازی شهری، این باند به طور معمول مورد استفاده قرار نمی گیرد. بنابراین فرودگاه محدودیت هایی برای بستن باند اصلی برای مدت طولانی و انجام تعمیرات لازم دارد.

در ادامه این گزارش درباره وضعیت فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد که انفجار لاستیک در آن بیشتر از سایر فرودگاه ها تکرار می شد، آمده است: «بازرسی باند و کنترل FOD باند در روز سه بار انجام شد. که در حال حاضر افزایش یافته است همچنین ارتفاع فرودگاه از سطح دریا است و در هوای گرم هواپیماها کارایی محدودی در آنجا دارند و به دلیل وجود موانع در آستانه باند ۱۳ و ظرفیت کامل مسافران معمولا خلبانان پرواز تمایل دارند. برای برخاستن از باند چپ ۱۳. کلیه حوادث انفجار چرخ در باند اصلی (۱۳ چپ/۳۱ راست) رخ داده است که توسط اداره بررسی سانحه سازمان به دقت مورد بررسی قرار گرفت.گزارش های بررسی سانحه سازمان نشان می دهد که کیفیت رنگ آمیزی روی باند اصلی مناسب نبود و علاوه بر تولید FOD برجستگی هایی نیز ایجاد می کرد که در وزن و سرعت بالا باعث ایجاد مشکل برای لاستیک چرخ های هواپیما می شود. پس از حادثه برخاستن. از باند هواپیمایی زاگرس ۸۳MD در سال ۱۳۹۳ و حادثه ترکیدگی لاستیک ۷۳۷B شرکت هواپیمایی سپهران در سال ۱۴۰۰، توصیه ایمنی برای ارتقای کیفیت باند اصلی فرودگاه مشهد (قدرت ترمزگیری و رنگ آمیزی) صادر شد. از سوی مدیران فرودگاه به دلیل زمان بر بودن و حجم بالای پروژه تاکنون نتوانسته اند اقدامات اصلاحی انجام دهند.

در پایان دفتر بررسی سانحه و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در پایان گزارش خود توصیه‌های ایمنی جدید خود را برای پیشگیری از این سوانح به شرح زیر اعلام کرد: «با توجه به نتایج فوق و به منظور ارتقای ایمنی پرواز، توصیه‌های ایمنی زیر صادر شده است. به دفاتر کنترل سازمان هواپیمایی کشوری با پیگیری های لازم زمینه اجرای آنها را فراهم کنند.

– توصیه های ایمنی به تمام خطوط هوایی:
۱- برای رفع مشکل پیست فرودگاه مشهد، حمل و نقل سوخت مازاد در ایستگاه مشهد را غیرفعال و حمل سوخت مازاد در هوای گرم و فرودگاه های سطح بالا را کنترل و محدود کنید.
۲- حتماً فاصله زمانی لازم بین زمان توقف هواپیما تا شروع حرکت آن در پارکینگ فرودگاه های کشور (زمان زمینی) را در دستورالعمل آنها لحاظ کرده و بر اجرای آن نظارت داشته باشید.
۳- بخش بهره برداری شرکت باید حدود عملیاتی خود و نحوه کنترل دمای ترمزها را با توجه به کارایی هواپیماها و ارتفاع و دمای فرودگاه ها اعلام و اجرا کند.
۴- سیستم های کیفیت و تضمین کیفیت باید نحوه خرید قطعات، نگهداری و تعمیر چرخ ها را بیشتر کنترل کند.

در ادامه این گزارش، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در بخش «توصیه ایمنی به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران» اعلام کرد که این شرکت موظف است «در اسرع وقت نسبت به ارزیابی ریسک و توسعه طرح بازسازی سطح باند اصلی فرودگاه” مشهد باید مقررات فرودگاهی کشور را رعایت کرده و در این راستا موافقت سازمان هواپیمایی کشوری را برای دریافت هرگونه معافیت ویژه کسب کند. همچنین با توجه به خسارات وارده به شرکت های هواپیمایی، تمهیدات لازم برای نحوه جبران بخشی از عوامل فرودگاهی انجام شود. از سوی دیگر، در بخش پایانی این توصیه‌های ایمنی، مؤسسات تعمیر و نگهداری توصیه می‌کنند «چرخ‌ها، ترمزها و تعویض لاستیک‌ها را طبق استاندارد سازنده تعمیر و نگهداری کنید و از پذیرش درخواست‌های غیرعادی شرکت‌های هواپیمایی خودداری کنید». ضمناً تحویل و دریافت مواد مصرفی و قطعات طبق استانداردهای مربوطه انجام می شود و در صورت تخلف ایرلاین ها مراتب را سریعاً به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد.