۵ نکته کلیدی تغذیه باروری


ما معمول فکر میکنیم باردار شدن آسونه ، نه؟ حقیقت اینه که لزوما آسون نیست!
برخی پدر و مادرا ماه ها تلاش می کنیم ولی بارداری اتفاق نمی افتد. درحالی که نمونه مواقع با تغییر رفتار رفتار روتین زندگی و اضافه شدن و حذف چند کارا به راحتی بچه دار میشن.
تجربه های یک مادر:

«وقتی فهمیدیم کارایی هست که انجام می دیم و انجام داد نمی توان دیم و احتمال مانع شانس ما برای بچه دار شدن بشه ، شروع به حل کردکردنشون. ما تو خونه ورزش میکردیم و رژیم غذاییمونو تغییر دادیم و فقط 3 ماه
بعد دوقلو باردار شدم. »

قدرتی که تغذیه و تغییر شیوه زندگی می تونه روی باروری داشته باشه باورنکردنیه و یکی از رسالتای ما رژیم درمانگرا اینه که
اطلاعاتمون با زوجایی که به اون نیاز دارن به اشتراک بذاریم.

اگر قصد دارید در ۶ تا ۱۲ ماه آینده برای بارداری اقدام کنید ، این نکات را انجام دهید تغذیه ای خیلی میتونن کمکتون کنن.
همه باید سلامتی سلول جنسی (تخمک و اسپرم) خودشونو تقویت کنن. بنابراین این نکات مهم رو بخونید و در 90 روز آینده خودتون رو برای باروری آماده کنید!

حتما برای اطلاعات بیشتر در این زمینه ، با کارشناس تغذیه و پزشکتون مشورت کنید.

۱ .۳ الی ۴ واحد سبزیجات و میوه در روز بخورید.

میدونم برا خیلیاتون احتماله اولش یکم سخت به نظر برسه ولییی باور کنید آنتی اکسیدان در سبزیجات معجزه می کند! تخمک ها و اسپرما بسیار شکننده آن و استرس اکسیداتیو می تونه باعاث تخریب تخمک ها و اسپرما بشه. که این می تونه تاثیر به ناهنجاری های دارد کروموزومی (یکی از مهمترین دلیل سقط جنین) بشه. میوه ها و سبزیجات منبع اصلی آنتی اکسیدان های رژیمی هستن و با داشتن ۴-۳ واحد (لیوان) در رژیم غذایی روزانه ، می تونه یک راه عاالی برای افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها باشه.
از سبزیجات و میوه های خوب برای دریافت آنتی اکسیدان می شود پرتقال ، اسفناج ، کلم ، کلم بروکلی ، سبزیجات برگ سبز ، فلفل ، گوجه فرنگی ، هویج ، هندوانه ، انواع توت ها ، انار و انگور اشاره کرد.

یادتون نره شریک زندگیتون رو هم با خودتون همراه کنید

۲ .به میزان کافی مصرف مشاهده کنید

یکی از دلیل اصلی سقط جنین کمبود ویتامین D مادره. ویتامین D به اسم مصرف آفتاب معروفه و استفاده ما برای تولید مقدار کافی مصرف D در معرض آفتاب فصل زمستان پایینه. معمول رژیم غذایی ما به اندازه مقدار کافی D برای حفظ سطح مورد نیاز بدن بدن نداره ، پس از تغییر مواقع راه چاره مصرف مکمل ویتامین D هست.
اگر میتونید از پزشکتون بخواید سطح ویتامین D رو هم کنار بقیه ویتامین ها بررسی کنید. اینطوری نقشه راه دستتون میاد که نسبت به کل ویتامین های بدنتون بهتره چه رفتاری انجام بدید.
بهترین منبع ویتامین D موجود در ایران ماهی قزل آلس. ماهی های سالمون و ساردین و شاه ماهی و تن ماهی و میگو هم منابع خوب ویتامین D هستن (این ماهیایی که گفتم ماهی های چرب آب سرد هستن و منابع دیگر اینچنینی هم داریم). روغن کبد ماهی کاد هم منبع خوبیه که بصورت کپسول تجویز می شود. شیر و لبنیات ، زرده تخم مرغ و گوشت قرمز هم منابع خوب میشن. برخی غلت و مواد غذایی هم با ویتامین D غنی شدن.

۳ .مصرف چربی های ضد التهابی امگا ۳ را افزایش دهید.

چربی های امگا 3 (به ویژه DHA و EPA) خاصیت ضد التهابی دارن و تو یه رژیم غذایی مناسب باروری بسیار مهم و اساسی آن. اکنون قصد داردنداریم خیلی در مورد خواص امگا 3 بحث کنیم ، فقط لازمه بدون اگر در هفته ۲-۳ وعاده ماهی چرب مثل ماهی قزل آل ، ساردین ، ​​شاه ماهی ، و غیره مصرف نمیکنید ، بهتر دنبال یک مکمل امگا 3 با کیفیت خوب بگردید.

۴ .استرس را کاهش دهید.

درک کنم. تو این وضعیت معمول اگر کسی بگه آرامشت رو حفظ کن اتفاقا دوس داری یه مشت زیبا حواله گونه مبارکش کنی 😀 و تو دلت لعنتشم می کند ولی قضیه برمیگرده به هورمون استرس ، یعنی کورتیزول! بدن وقتی میخواد کورتیزول بسازه از منابع مورد نیاز برای تولید پروژسترون ، که برای تخمک گذاری لزمه ، دزدی انجام می دهد (هر دو هورمون استروئیدی هستند). بنابراین ، پایین نگه داشتن تولید کورتیزول باعاث منابع بیشتری برای تولید هورمون استروژن در اختیار بدن می شود بمونه.

ویتامین C و ویتامین های B برای کاهش استرس مفید هستن. بخورید و خوشحال باشید 😀 (برای کاهش استرس میتونید به مقاله ای که توی سایت هست مراجعه کنید) ولی بخوام صادقانه بگم بخش بیشتری از آرامش داشتن ، برای انجام دادن کارهایی که دوس داشتید و خوشحالتون میکنه برمیگرده. یوگا کنید. ورزش کنید موسیقی گوش بدید. کتاب بخونید. گلدون هاتون رو مراقبت کنید. همدیگه رو بغل کنید. عبادت کنید.
دوستانتون رو ملاقات کنید و هرکاری دیگر ای که دلتون میخواد.

۵ .مکمل پریناتال مصرف کنید.

این مولتی مصرف نسخه ۱۳ نوع از ویتامین ها و مواد معدنی لزم برای دوران بارداری و شیردهیه. اگر منتظرید اول باردار بشید بعد شروع کنید به خوردن این مکمل ، یک فرصت طلیی را از دست دادید. ما معمول به مراجعین توصیه میکنیم قبل از باردار شدن برای حداقل 3 ماه این مکمل رو مصرف کنن.

ما فکر می کنیم که تخمک هایی که از روز تولد در تخمدان خود کرده ایم را تخریب کنیم ما تا آخر عامر ثابت هستن و نمیتونیم هیچ کاری نکنیم که سالم تر باشیم باشن !! خب این یک تصور غلط بسیار بزرگه !! چرخه بلوغ یک تخمک حدود ۳ ماه است و در این مدت زمان انتخاب غذای ای و شیوه زندگی ما نقش مهمی در سلمت تخمک های ما و پتانسیل ناهنجاری های کروموزومی دارد. این را به ویژه در تصویر که قبل از این دوره در حال حاضر هورمونی بدنتون بودید ، و درواقع باعاث تغییر مواد مغذی مورد نیاز بارداری میشدید (استروئیدها) ، از اهمیت ویژه ای برخورداره. (کنترل هورمونی مثل قرص های ضدبارداری یا قرص های تنظیم قاعده و حتی برخی داروهای پوستی که کنترل می کنند هورمونی دارند).

زنایی که پیرامون زمان لقاح از مکمل های مولتی استفاده می کنم انجام دهید ، کمتر از بقیه در خطر ابتدایی به مسمومیت حاملگی قرار میگیرن.
بهترین حالت هم اینه که ۶ ماه قبل از بارداری این مکمل رو مصرف کرد کنید بنابراین اگر قصد دارید تابستون را امسال باردار بشید ، لطفا مطمئن شوید بشید از فردا این مولتی مصرف روید میکنید!

نکته مهم:

برای مصرف این مکملی پریناتال با پزشک یا متخصصتغذیتون مشورت کنید. بطور معمول ما روزی یه عادی همراه با غذا
تجویز می کندیم. در برخی موارد احتمالاً این مکمل اثر مثلاً تهوع داشته است باشن که حتما با مشورت با متخصص ادامه پروسه رو طی کنید و به به طور خودسرانه مصرف اونو قطع نکنید. در صورت مصرف داروی خاص ، در پیش داشتن عامل جراحی ، مشکل خونریزی ، تحت درمان بودن با داروهای منعقد کننده خون ، پیش از مصرف دارو حتما پزشکتون مشورت کنید.
تلاش می کند به زودی یک پست هم درباره مراقبت های تغذیه ای برای سلامت اسپرم مرد ها به اشتراک بذاریم

شاد و خوشبخت باشید 🙂

دیدگاهتان را بنویسید