PMS – چرا کنف می تواند کمک کند

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می تواند یک نبرد ماهانه برای بیش از ۴۰ درصد از زنان قاعدگی باشد که در طی ۷ تا ۱۴ روز قبل از قاعدگی ایجاد می شوند. علائم معمولی ممکن است شامل تحریک پذیری یا اضطراب، نفخ شکم، کمردرد، تورم و حساس شدن سینه، گرفتگی روده، اسهال یا یبوست، افسردگی، هوس غذا، خستگی، سردرد، بی خوابی، درد مفاصل، عصبی بودن، لکه های پوستی و تورم مچ پا باشد.

الگوهای هورمونی تغییر یافته معمولاً به دلیل افزایش استروژن و کاهش سطح پروژسترون در بدن وجود دارد. استروژن توسط کبد سم زدایی و دفع می شود و این به ویتامین های B، روی و منیزیم کافی نیاز دارد. اختلال در جریان صفرا و کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به سطوح بالای استروژن در گردش و علائم PMS شود.

عوامل رژیمی مانند سبزیجات، میوه‌ها، دانه‌ها، به‌ویژه بذر کتان، کنف‌دانه و دانه‌های آفتابگردان، آجیل، حبوبات و غلات سبوس‌دار، استروژن‌های در گردش را کاهش می‌دهند یا اتصال آن‌ها به گیرنده‌های سلولی را مسدود می‌کنند و در نتیجه اثرات آنها را کاهش می‌دهند.

زنان مبتلا به PMS همچنین کمبود اسیدهای چرب ضروری و تبدیل ضعیف امگا ۶ غذایی به GLA (اسید گاما لینولنیک) را نشان می دهند. در نتیجه آنها می توانند ناهنجاری های پروستاگلاندین داشته باشند. پروستاگلاندین ها گروهی از مواد هورمون مانند هستند که بسیاری از عملکردهای بدن را تنظیم می کنند

· تولید استروئیدها

· سنتز و تعادل هورمون

· تعادل مایعات و عملکرد کلیه

· التهاب، درد و تورم

· تنظیم فشار خون و تنظیم لخته شدن خون

· پاسخ آلرژیک به آلرژن ها و انتقال عصبی.

GLA که به شکل از پیش ساخته شده در روغن شاهدانه وجود دارد به عنوان بلوک ساختمانی برای پروستاگلاندین ها عمل می کند. با کمک به تعادل سطوح هورمونی و کاهش التهاب، ممکن است GLA همچنین نفخ، گرفتگی و سایر ناراحتی های PMS را کاهش دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که زنانی که کمبود GLA دارند می توانند به هورمون پرولاکتین که با درد سینه مرتبط است بیش از حد حساس باشند. به نظر می‌رسد که GLA برای نیمی از زنان مبتلا به بیماری دردناک مرتبط با قاعدگی به نام سینه‌های فیبروکیستیک مفید است. از آنجایی که بسیاری از زنان در تبدیل امگا-۶ به GLA اختلال دارند، مکمل GLA از منابع دیگر مهم است. روغن کنف دانه ویرجینیا دارای ۲.۷ درصد GLA است.

روغن کنف بخصوص به عنوان منبع GLA مفید است زیرا حاوی تعادل کامل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ است. این چربی‌های ضروری به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند که نوسانات آن با PMS نیز مرتبط است. اگرچه سطح GLA در کنف ممکن است در مقایسه با سایر منابع GLA مانند روغن گل گاوزبان یا کپسول های گل پامچال کم به نظر برسد، روغن کنف را می توان به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمولی شما، روی سالادها و سبزیجات ریخته و در اسموتی ها، سبز رنگ استفاده کرد. نوشیدنی ها و خوراکی ها، روغن کنف دانه به خصوص با سیب زمینی یا در سوپ سیب زمینی و تره فرنگی خوشمزه است. مصرف روغن کنجد در رژیم غذایی روزانه به این معنی است که نه تنها از GLA بلکه از چربی های ضروری، منیزیم، کلروفیل و استرول های گیاهی موجود در روغن کنف نیز بهره مند می شوید.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر